بورس نیوز- موسسه تحقیقاتی مستقل AME Mineral Economics طی تحلیلی عنوان کرد که نقش چین در سلامت بازار فلزات بیش از هر زمان دیگری بوده و امید است که این بازار با اتکا به چین بتواند در سال ۲۰۰۹ به ثبات برسد. بر اساس این تحلیل، میزان رشد تولیدات صنعتی چین در ماه آوریل ۳/۷درصد بوده و این تولیدات هم‌اکنون ۳۲‌درصد از کل تولیدات صنعتی جهانی را شامل می‌شود.

همچنین بر اساس گزارش موسسه AME ، در حال حاضر ۳۵‌درصد از تقاضای جهانی فلزات متعلق به چین بوده و در عین حال سهم تولید چین در تولید کالاهای خام صنعتی و به خصوص فولاد بسیار بالا است. هم‌اکنون چین ۴۵‌درصد از تولید کل فولاد جهان را در اختیار دارد.

تحلیلگران AME معتقدند که اگر تولیدات صنعتی چین در ادامه سال با افتی ۲۰‌درصدی مواجه شود، تقاضای فلزات پایه دچار وضعیتی خواهد شد که در نیمه ابتدایی سال ۲۰۰۹ بازار با آن مواجه بود. متوسط قیمت فلزات پایه در نیمه ابتدایی سال بسیار نزدیک به متوسط نقدی هزینه تولید این محصولات بوده است.

با این وجود AME در گزارش خود پیش‌بینی می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۰۹ به میزان شش‌درصد خواهد بود و برای هرگونه اظهار نظر جدید پیرامون رشد اقتصادی و تولیدات صنعتی این کشور می‌بایست منتظر گزارش‌های اقتصادی آتی این کشور نشست.