ایسنا - موسسه آهن و فولاد آمریکا از اقدامات اخیر دولت‌های چین و برزیل به شدت انتقاد کرد. این موسسه آمریکایی اعلام کرد که دولت‌های چین و برزیل به شکل نامعمولی از صنایع فولادسازی خود حمایت کرده‌اند. بر اساس اعلام این موسسه، حمایت‌های غیرمنطقی دولت‌های چین و برزیل از صنایع فولادسازی خود باعث شده است که بازار جهانی فولاد خام همچنان در رکود و بحران باقی بماند. این حمایت‌ها همچنین به ضرر فولادسازان در منطقه آمریکای شمالی تمام شده است. چین چندی پیش در اقدامی عوارض صادرات فولاد خام را از این کشور افزایش داد. چین دلیل این اقدام خود را حمایت از صنایع فولادسازی داخلی اعلام کرد. از سوی دیگر دولت برزیل نیز در اقدامی تعرفه واردات فولاد خام به این کشور را افزایش داد تا از این طریق از بازار داخلی خود در مقابل فولادهای وارداتی محافظت کند.

این در حالی است که آمریکا به لحاظ سیستم اقتصادی‌اش دارای هیچ‌گونه سیستم مشابهی مانند کشورهای چین و برزیل نیست تا بتواند از طریق آن با اقداماتی مانند افزایش تعرفه واردات یا عوارض صادراتی از صنایع خود حمایت کند. همکاری معدنی ژاپن و برزیل آغاز شد. این در حالی است که به گزارش بورس نیوز، ژاپن با غول معدنکاری برزیل (شرکت واله) برای انجام فعالیت‌های اکتشافی مشترک در زمینه فلزات کمیاب و مواد معدنی در قاره آفریقا قرارداد همکاری امضا کرد.

به گفته طرف ژاپنی، قرار است اکتشافات از طریق تصاویر ماهواره‌ای انجام شود. ژاپن سال گذشته نیز اعلام کرده بود که قصد دارد از طریق تکنولوژی‌های پیشرفته مانند استفاده از ماهواره در کشورهای بوتسوانا و آفریقای جنوبی اقدام به اکتشاف مواد معدنی کند. به گزارش فرانس پرس،‌ ژاپن دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب شده، اما از دارا بودن ذخایر معدنی و نفت و گاز بی‌بهره است.