بورس نیوز- اتحادیه معدن‌کاوی چین اعلام کرد که اگر درآمدهای حاصل از مشارکت خاص دو شرکت معدنی

بی اچ‌پی‌بیلیتون (BHP‌) و ریو تینتو (Rio Tinto‌) به حد مشخصی برسد قوانین ضد انحصار چین در برابر این دو شرکت اعمال خواهد شد. شرکت ریوتینتو (Rio Tinto) در پنجم ماه جاری میلادی پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۵/۱۹‌میلیارد‌دلاری شرکت آلومینیوم چین را پس از ماه‌ها کشمکش سرانجام رد کرد و در مقابل پیشنهاد ۸/۵میلیاد‌ دلاری بی‌اچ‌پی‌بیلیتون را برای ایجاد یک مشارکت خاص در تولید سنگ‌آهن جایگزین آن کرد.

بر اساس گزارش این اتحادیه، در حال حاضر ۸۰‌درصد از تولید سنگ‌آهن در استرالیا و ۳۶‌درصد از کل تولید جهانی این محصول در اختیار دو شرکت بی‌اچ‌پی‌‌بیلیتون BHP و ریوتینتو Rio Tinto قرار دارد.

بر اساس قانون ضدانحصار چین، یک شرکت باید پیش از آنکه درآمدهای جهانی‌اش از سطح ۱۰‌میلیارد یوآن (۴۷/ ۱‌میلیارد‌دلار) و در خود چین از سطح ۲‌میلیارد یوآن فراتر رود تاییدیه‌های لازم را از دولت این کشور دریافت کند.

دو شرکت مذکور در سال ۲۰۰۸ در مجموع ۲۷۰‌میلیون تن سنگ‌آهن صادر کرده‌اند که ۷۰‌درصد از این میزان به چین صادر شده است. همچنین در پایان ماه ژوئن ۲۰۰۸، درآمدهای سالانه بی‌اچ‌پی‌‌بیلیتون BHP در چین به میزان ۷/۱۸‌میلیارد‌دلار و در آمدهای ریو تینتو Rio Tinto در سطح ۸/۱۰میلیارد‌دلار بوده است.