ورود محصولات پتروشیمی ‌ به رینگ صادراتی ممنوع!

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات رینگ صادراتی محصولات پتروشیمی ‌در بورس کالا روز سه‌شنبه لغو شد، این در حالی است که از مدت‌ها قبل اعلام شده بود که چهار محصول از چهار مجتمع پتروشیمی ‌در این روز در تالار معاملات صادراتی بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

به گفته مدیر امور ناظرین بورس کالا، علت اصلی لغو عرضه‌‌های محصولات پتروشیمی ‌در بورس کالا بازنگری دستورالعمل صادراتی است که تاکنون مربوط به محصولات فلزی بوده است.

البته این اتفاق در حالی رخ داد که مدت‌ها است محصولات پتروشیمی ‌ نظیر انواع گریدهای قیر و روغنی‌ها با دستورالعمل محصولات فلزی در رینگ صادراتی عرضه می‌شود. با این حال عرضه ای‌بی‌اس پتروشیمی ‌تبریز با حجم ۵۰۰ تن، تی‌ای‌جی پتروشیمی ‌مارون با حجم ۱۰۵.۶ تن، گوگرد (گرانول) پتروشیمی ‌رازی با حجم ۱۰‌هزار تن و ال‌ای‌بی پتروشیمی ‌بیستون با حجم ۲۰۰۰ تن روز سه‌شنبه در بورس کالا متوقف شد.

محمود غفاری، مدیر امور ناظرین و تالارهای شرکت بورس کالای ایران گفته است دستورالعمل اجرایی که متعلق به محصولات فلزی است باید برای رینگ صادراتی مورد بازنگری قرار گیرد و سپس عرضه صادراتی انجام شود، اما ذکر این نکته نیز ضروری است که تاکنون محصولات رینگ پتروشیمی ‌در رینگ صادراتی با دستورالعمل محصولات فلزی عرضه شده است، اما عرضه محصولات تا روز سه‌شنبه با مشکلی روبه‌رو نشده بود و بورس کالای ایران به هیچ وجه عرضه این کالاها را با دستورالمعل فلزی غیرقانونی نمی‌دانست، اما به یک‌باره روز گذشته عرضه چهار محصول از چهار مجتمع پتروشیمی ‌لغو شد.

با این حال باید به این نکته نیز اشاره کرد که دستورالعمل محصولات پتروشیمی ‌که مدت‌ها پیش از سوی بورس کالا تهیه و تدوین شده، برای تصویب به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است که با گذشت نزدیک به یک‌ سال و نیم از عمر بورس فرآورده‌‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ‌تصویب نشده است.

این در حالی است که خواجه نصیر، معاون نظارت بر بازارهای بورس در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد عرضه محصولات پتروشیمی ‌را با دستورالعمل محصولات فلزی غیرقانونی نمی‌داند و معتقد است؛ عرضه محصولات پتروشیمی ‌در بورس کالا دارای حساسیت‌های ویژه‌ای است، تا آنجا که ملاحظات بازار پتروشیمی، تنوع و رقابت در سطح بین‌المللی و نوسانات قیمت‌ها سبب می‌شود تا عرضه این محصولات دارای شرایط خاصی باشد، به همین دلیل عرضه این محصولات در رینگ صادراتی بورس کالا نیازمند دستورالعمل خاص محصولات پتروشیمی ‌است.

همچنین بررسی‌های انجام شده در بورس کالا و روی دستورالعمل محصولات فلزی نشان داد که این دستورالعمل پاسخگوی عرضه محصولات پتروشیمی ‌نیست، به همین دلیل این دستورالعمل در حال بررسی و بازنگری است و هم‌اکنون نیز مراحل پایانی بازنگری را طی می‌کند.

به گفته خواجه نصیر، دستورالعمل جدید، عرضه محصولات پتروشیمی ‌را در شرایط بهتری نسبت به گذشته قرار می‌دهد و امید می‌رود تا هفته‌‌های آتی دستورالعمل جدید تصویب شود و محصولات پتروشیمی ‌در رینگ صادراتی عرضه شوند.

اما معاون نظارت بر بازارهای بورس دلیل عرضه شدن محصولات پتروشیمی ‌را تاکنون در رینگ صادراتی با دستورالعمل محصولات فلزی حساسیت کمتر قیر و روغنی‌ها می‌داند و معتقد است؛ برای عرضه محصولات پتروشیمی ‌در رینگ صادراتی نیاز به بررسی‌های بیشتری در این حوزه است و باید دستورالعمل جدید تصویب شود.

اما باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که مدت‌ها است دستورالعمل محصولات پتروشیمی ‌در حال تهیه و تدوین است، اما هنوز خبری از تصویب این دستورالعمل جدید نیست، خواجه نصیر نیز اطلاعی از زمان دقیق تصویب این دستورالعمل ندارد، اما آن را اولویت اول سازمان بورس برای تصویب و رسیدگی می‌داند.

با این حال یک منبع آگاه در بورس کالا، علت اصلی لغو عرضه محصولات پتروشیمی ‌را در روز سه‌شنبه شرایط خاص این محصولات می‌داند و معتقد است بازرگانی پتروشیمی درصدد است تا روی عرضه این محصولات در بورس کالا نظارت داشته باشد، به همین دلیل دستورالعمل عرضه این محصولات باید بازنگری شود و بورس کالا و بازرگانی در خصوص عرضه این محصولات به تعامل برسند، چرا که ممکن است عرضه محصولات پتروشیمی ‌با دستورالعمل محصولات فلزی مشکلاتی را به وجود بیاورد.

وی در خصوص اینکه مدت‌ها است دستورالعملی برای عرضه محصولات در رینگ صادراتی تهیه و تدوین شده اما تصویب نشده است، می‌گوید: این دستورالعمل توسط هیات مدیره تصویب شده است، اما با توجه به اینکه ۴۰درصد محصولات عرضه شده پتروشیمی ‌است، به همین دلیل نیاز به بازنگری دستورالعمل است. این در حالی است که مسوولان، افتتاح و راه‌اندازی تالار بورس کالای کیش را منوط به انجام معاملات محصولات جدید صادراتی پتروشیمی ‌می‌دانند و انتظار می‌کشند تا این اتفاق زودتر رخ بدهد.