بازار در انتظار رشد بیشتر  قیمت بیلت
گروه بورس کالا - قیمت بیلت در هفته گذشته، در اغلب بازارهای عمده جهانی روند صعودی داشته است. به گزارش متال بولتن در ابتدای هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در برخی بازارها از جمله کشورهای CIS کاهش یافت، لکن در ادامه هفته قیمت‌های پیشنهادی برای فروش بیلت، تقریبا در کلیه بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشت.

آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی این کشور در سطح 415-400 دلار/تن (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام گردیده که در مقایسه با هفته گذشته، افزایش داشته است. گفته می‌شود بازار قوی آهن قراضه و بالا ماندن قیمت آن به دلیل تقاضای زیاد توسط کشورهای شرق آسیا و نیز محدودیت عرضه آن، موجب گردید که تولیدکنندگان بیلت، قیمت‌های خود را افزایش دهند. این افزایش در حالی است که تقاضا در بازار تغییر چندانی نداشته است. در بخش صادرات نیز قیمت صادراتی بیلت از 380-370 دلار/تن، فوب در هفته گذشته به 400-390 دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی افزایش یافته است.
تولیدکنندگان بیلت کشورهای CIS برای صدور بیلت به مقصد ایران، قیمت ۴۱۰-۴۰۰ دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی را پیشنهاد می‌کنند که نسبت به هفته قبل در حدود ۱۰ دلار/تن رشد داشته است. گفته می‌شود که قیمت پیشنهادی بیلت این کشورها به ایران طی چند ماه گذشته در حدود ۴۰۰ دلار/تن بوده است. نکته جالب توجه دیگر این است که قیمت بیلت این کشورها که قبلا توسط تجار واردشده و آماده تحویل است، حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار/تن کمتر از قیمت‌های پیشنهادی جدید است.
قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به کشورهای منطقه خلیج فارس، 400-390 دلار/تن، سی اف آر بنادر خلیج فارس، تحویل ماه ژوئن اعلام شده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل تغییری نداشته است. اما لازم به ذکر است، تولیدکنندگان بیلت در روسیه و اوکراین در تلاش هستند تا افزایش قیمت آهن قراضه را با بالا بردن قیمت بیلت به مشتریان خود در منطقه خلیج‌فارس منتقل کنند، لکن تاکنون در تامین هدف خود چندان موفق نبوده‌اند. در هفته مورد بررسی، صادرکنندگان بیلت در کشورهای CIS قیمت بیلت پیشنهادی خود را به سطح 440-430 دلار/تن، سی اف آر بنادر خلیج فارس افزایش دادند، لکن اخباری از عقد قرارداد با قیمت مذکور در بازار منتشر نگردیده است. یکی از تجار عربستان اظهار می‌نماید که وقتی قیمت میلگرد در بازار 460-450 دلار/تن، سی اف آر می‌باشد، تفاوت قیمت 30 دلاری با بیلت قابل توجیه نمی باشد. در مقابل تولیدکنندگان بیلت با استناد به بالا بودن قیمت آهن قراضه و افزایش هزینه های تولید، اعلام می‌نمایند که قادر به کاهش قیمت‌ها نیست. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که اغلب کارخانجات نوردی فولاد در عربستان و امارات متحده عربی از بازار واردات بیلت خارج شده و ترجیح می‌دهند که نیازهای محدود خود را از محل موجودی انبارها در بازار داخل تامین کنند. میانگین آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین برای گرید20i، ی3247 یوآن/تن (475 دلار/تن) و برای بیلت با کیفیت Q235 و Q195، ی3130 یوآن/تن (458 دلار/تن) اعلام گردیده است که بیانگر کاهش جزئی قیمت انواع بیلت در هفته مورد بررسی می‌باشد. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف نیز 635-622 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته رشد نشان می‌دهد. لکن قیمت‌های پیشنهادی بیلت چین در مقایسه با سایر کشورها غیررقابتی است. قیمت بیلت در بازار داخلی تایوان، 420-411 دلار/تن (تحویل درب کارخانه با احتساب 5درصد مالیات) بوده است که نسبت به قیمت هفته قبل حدود 9 دلار/تن، کاهش داشته است.
در اروپا، بازار بیلت ضعیف می‌باشد. قیمت بیلت در بازار داخلی ایتالیا، ۲۸۰-۲۷۰ یورو/تن (۳۸۰-۳۹۷ دلار/تن)، تحویل درب کارخانه، با شرایط پرداخت دو ماهه است. از آمریکا خبر می‌رسد که بازار بیلت این کشور همچنان سرد و آرام است. می‌باید انتظار داشت که بازار بیلت از وضعیت فعلی خارج گردیده و رونق در بازار بیلت ایجاد گردد. در مجموع باید اشاره کرد که با توجه به تحولات اخیر در بازار مواد اولیه و افزایش قیمت بیلت، خریداران بیلت در حال حاضر دو رویکرد کاملا متفاوت را در پیش گرفته‌اند. تعدادی از خریداران بیلت به دلیل نگرانی از تداوم افزایش قیمت، فعالیت خود را در بازار خرید بیشتر کرده‌اند، اما برخی دیگر از خریداران بیلت، افزایش قیمت آن را در شرایط فعلی بازار فولاد موقتی دانسته و به دلیل احتمال کاهش ناگهانی قیمت‌ها، ترجیح می‌دهند که از هرگونه خرید، به ویژه برای ذخیره‌سازی اجتناب کنند.