بورس نیوز- رشد ارزش‌دلار ایالات متحده در پایان هفته‌، جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار‌های کشاورزی را نیز همانند بازار فلزات پایه و قیمتی کاهش داد و همین امر منجر به افت قیمت تمام محصولات کشاورزی شد.

شاخص‌دلار ایالات متحده که عملکرد این ارز را در برابر سبدی از شش ارز مطرح جهان منعکس می‌کند در پایان هفته ۴/۱‌درصد رشد کرد و بدین‌ترتیب موجب کاهش قیمت در تمام بازارهای کالایی شد.

طی معاملات روز جمعه در برد معاملاتی شیکاگو‌، هر بوشل ذرت برای تحویل در ماه جولای به میزان ۵/۱۵ سنت (۵/۳‌درصد) ارزان شد و به قیمت ۲۵۵/۴‌دلار رسید. بدین ترتیب افت قیمت این محصول در طول هفته بالغ بر ۲/۴درصد شد و پس از سه هفته مداوم رشد قیمت بالاخره قیمت ذرت در طول یک هفته معاملاتی پایین آمد.

هر بوشل سویا نیز تحت قرارداد مشابه در برد معاملاتی شیکاگو طی معاملات پایان هفته با ۵/۲۱ سنت (۷/۱‌درصد) کاهش قیمت مواجه شد و به سطح ۴۵۵/۱۲‌دلار رسید. با این وجود قیمت سویا در طول هفته ۶/۱‌درصد رشد کرده است. شایان ذکر است که سویا در روز پنج شنبه حتی در ساعاتی از معاملات به قیمت ۹۵۲۵/۱۲دلار رسید که بالاترین میزان از سوم سپتامبر سال ۲۰۰۸ تا کنون به حساب می‌آید. در این میان رشد ارزش‌دلار در کنار احتمال جلو انداختن زمان برداشت گندم در جلگه بزرگ آمریکا باعث شد تا قیمت این محصول بیشترین کاهش هفتگی خود را در دو ماه گذشته تجربه کند.

طی معاملات روز جمعه در برد معاملاتی شیکاگو هر بوشل گندم برای تحویل در ماه جولای ۱۰ سنت (۷/۱‌درصد) ارزان شد و به قیمت ۸۴۷۵/۵‌دلار رسید. قیمت در طول این هفته ۱/۶‌درصد کاهش‌یافته که بیشترین میزان افت هفتگی قیمت از ۱۰ آوریل تا کنون به حساب می‌آید.