تازه‌ترین پیش‌بینی «یورو فر» در مورد بازار فولاد جهان

ناصر سیف- اتحادیه فولادسازان اروپایی(یوروفر) اعلام کرد تولید و مصرف فولاد در قاره اروپا در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به میزان قابل توجهی کند خواهد شد. به گزارش رویترز، یوروفر اعلام کرد رشد حقیقی مصرف فولاد در اروپا در سال جاری و سال آینده بیش از حد معمول آهسته می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود، مصرف آشکار فولاد اروپا در سال ۲۰۰۸ تنها ۸/۰‌درصد افزایش پیدا کند. رشد مصرف فولاد اروپا در سال ۲۰۰۷، ۹/۲‌درصد بود.

طبق اعلام یوروفر نخستین پیش‌بینی‌ها برای رشد مصرف فولاد اروپا در سال ۲۰۰۹ برابر با رشدی زیر ۲‌درصد است و تاثیر خاصی نیز در سیکل موجودی‌ها نیز به‌وجود نخواهد آمد.

فعالیت در بخش ساخت و ساز که ۲۷‌ درصد از مصرف فولاد در ۲۷‌کشور عضو اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دهد در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۰۷ به میزان نسبتا کم ۲/۱‌درصد رشد کرد و براساس برآوردهای صورت‌گرفته در سه‌ماه نخست امسال کمتر از این میزان بوده است.

پیش‌بینی می‌شود رشد تولید در صنعت فولاد اروپا امسال به ۶/۲‌درصد برسد که نسبت به رشد ۵/۵‌درصدی آن در سال گذشته کمتر است.

یوروفر گفت در سال ۲۰۰۹ رشد تولید تقریبا هم مسیر با رشد تولیدات صنعتی و حدود ۲‌درصد خواهد بود.

البته فعالیت‌های صنعتی در اروپای مرکزی سریعتر از اروپای غربی رشد می‌کند. یوروفر که فولادسازی مانند آرسلور میتال و تیسن کروپ از اعضای آن هستند پیش‌بینی کرد افزایش ارزش یورو و قدرتمندتر شدن آن در برابر دلار شرایط رقابتی را در اتحادیه اروپا با آسیب مواجه کرد.

واردات فولاد به اروپا، به نظر می‌رسد بسیار کمتر از میزان بالای آن در سال ۲۰۰۷ باشد.

با این حال، واردات تعادل عرضه و تقاضا را در بازار فولاد اتحادیه اروپا با خطر مواجه می‌کند.

یوروفر با اشاره به افزایش سهمگین قیمت فولاد از ابتدای سال جاری به علت افزایش هزینه‌های تولید پیش‌بینی کرد رشد، فولاد خاورمیانه در آینده نزدیک همچنان افزایش یابد.

پیش از این IISI اعلام کرد نیاز جهان به فولاد در سال ۲۰۰۸ با ۷/۶‌درصد افزایش سالانه به

۲۸/۱‌‌میلیارد تن می‌رسد. IISI با اشاره به ضعیف‌شدن اقتصاد ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرد مصرف فولاد به علت رشد اقتصادی در بازارهای تازه آشکار شده و در حال توسعه با آسیب جدی مواجه نشود. مجموع مصرف فولاد جهان در سال ۲۰۰۷، ۲۰۱/۱‌میلیارد تن و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به ترتیب به ۲۸۲/۱ و ۳۶۳/۱‌میلیارد تن برسد.

برای نیاز چین به فولاد در سال جاری ۵/۱۱‌افزایش پیش‌بینی شده است که سهم این کشور از مصرف جهانی فولاد را به ۳۵‌درصد می‌رساند. کشورهای BRIC(برزیل، روسیه، هند و چین) مجموعا با ۱/۱۱‌درصد و ۳/۱۰‌درصد رشد در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ پیشتاز سایر نقاط جهانی در مصرف فولاد هستند. در مقابل این کشورها، منطقه NAFTA-ایالات متحده، کانادا و مکزیک- به علت کاهش رشد اقتصادی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ با ۱/۹‌درصد کاهش مصرف فولاد روبه‌رو بوده است.

IISI رشد مصرف فولاد منطقه NAFTA را در سال جاری ۹/۱‌‌درصد پیش‌بینی کرد در حالی که رشد نیاز اتحادیه اروپا به فولاد را در سال جاری ۶/۱‌درصد برآورد کرد.