آزاده حسینی
با وجود ثبات نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی طی مبادلات یک هفته اخیر قیمت بیلت به طور میانگین ۵۰دلار رشد را تجربه کرد، این در حالی است که اسلب نیز در بازارهای جهانی طی یک هفته اخیر تغییر قیمتی نداشت.

ثبات نرخ سنگ آهن
نرخ سنگ‌آهن در مبادلات منتهی به یکم اردیبهشت‌ماه در بازارهای جهانی با قیمت‌های هفته قبل تفاوتی نداشت.
قیمت کنسانتره سنگ‌آهن روسیه صادراتی به اروپا تحویل در مرز روسیه 115 تا 125 در هر تن بود. نرخ کنسانتره صادراتی اوکراین به اروپا هم بدون تغییر قیمت با نرخ 120 تا 125دلار مورد مبادله قرار گرفت. سنگ‌آهن 64درصد چینی هم در بازارهای داخلی این کشور با نرخ 153 تا 155دلار مبادله شد. این گزارش حاکی است، سنگ‌آهن با عیار 66درصد چینی در بازار داخلی چین در مبادلات هفته منتهی به یکم اردیبهشت‌ماه 210 تا 212دلار قیمت خورد.
نرخ اسلب بدون تغییر
نرخ اسلب هم در مبادلات هفته گذشته بازارهای جهانی بدون تغییر بود.
براساس این گزارش نرخ اسلب صادراتی اوکراین تحویل به صورت FOB به دریای سیاه هر تن ۸۲۰ تا ۸۴۰دلار قیمت خورد.
اسلب صادراتی برزیل با کمترین بها در بازارهای جهانی با نرخ 720 تا 740 دلار مورد مبادله قرار گرفت.
اسلب وارداتی به اروپا تحویل به صورت C&F با بالاترین نرخ قیمت یعنی معادل ۸۷۵ تا ۸۸۵دلار دادوستد شد.
اسلب صادراتی روسیه به خاور دور تحویل به صورت FOB هر تن 790 تا 810دلار و صادراتی روسیه به دریای سیاه بالتیک هر تن با نرخ 820 تا 840دلار صورت گرفت.
آسیای جنوب شرقی همچنین اسلب را با میانگین نرخ ۸۲۰ و ۸۳۰دلار به ترتیب از کشورهای CIS و برزیل وارد کرد.
رشد 50دلاری بیلت
قیمت بیلت در بازارهای جهانی با رشد همراه بود و بیشترین رشد قیمت بیلت در بازار داخلی ایران رخ داد و کمترین رشد قیمت مربوط به بازارهای داخلی چین بود.
بیلت وارداتی کشورهای CIS به ایران تحویل بندر عباس با 15دلار رشد قیمت 980 تا یک هزار و ده دلار قیمت خورد. این در حالی است که بیلت وارداتی از همین کشورها از بندر انزلی با 45دلار رشد مواجه شد، اما نرخ آن نسبت به محصول وارداتی از بندرعباس پایین‌تر بود، نرخ بیلت وارداتی به بندر انزلی هر تن 965 تا 975دلار بود.بیلت در بازارهای داخلی نیز رشد 65دلاری طی هفته منتهی به یکم اردیبهشت‌ماه را تجربه کرد. نرخ بیلت در بازارهای داخلی ایران هر تن 920 تا 940دلار بود.
ارزان‌ترین بیلت در بازارهای داخلی چین بود که با ۵دلار رشد قیمت طی یک هفته اخیر با نرخ ۶۰۵ تا ۶۱۵دلار در هر تن مورد مبادله قرار گرفت.
نرخ بیلت صادراتی به چین تحویل به صورت FOB نیز رشد 35دلاری را تجربه کرد و به پایه نرخ 925دلار رسید.
بیلت همچنین در بازارهای داخلی ترکیه ۹۲۰ تا ۹۵۰دلار قیمت خورد و طی مبادلات یک هفته اخیر ده دلار رشد یافت.
اما نرخ بیلت وارداتی به ترکیه از کشورهای CIS تحویل به صورت C&F هر تن 55دلار افزایش یافت و میانگین نرخ بیلت را به 955دلار رساند.
ترکیه بیلت خود را با نرخ ۹۴۵ تا ۹۵۵دلار در هر تن صادر کرد، تحویل این محصول به صورت FOB بود.
هند نیز بیلت خود را با نرخ 850 تا 870دلار در هر تن صادر کرد. رشد نرخ بیلت طی یک هفته اخیر تنی 10دلار بود. برزیل هم با 20دلار رشد قیمت محصولات خود را روانه بازار کرد. نرخ بیلت صادراتی برزیل تنی 810 تا 830دلار بود.
به غیر از ایران‌، امارات نیز با بالاترین نرخ موجود بازار، بیلت را خریداری کرد. بیلت وارداتی به صورت C&F به امارات بین ۹۸۰ تا یک هزار و ۱۰دلار در هر تن قیمت خورد.
سوریه اما با وجود تحمل رشد 35دلاری بیلت وارداتی بیلت را با نرخ 945 تا 955دلار وارد کرد.نرخ بیلت در ایتالیا هم دست کمی از بازارهای آسیا نداشته و از رشد 30دلاری برخوردار شد، این محصول با میانگین نرخ 950دلار در هر تن در بازارهای داخلی ایتالیا به فروش رسید.

شمش فولاد 1050 دلار
گروه بورس کالا - طی هفته گذشته نرخ شمش فولادی در بازارهای جهانی بین ۲۰ تا ۲۵ دلار رشد داشته است.روز پنجشنبه براساس آخرین گزارش‌های رسیده شمش فولاد در بازار داخلی به قیمت هرکیلو ۹۱۰ تومان مورد مبادله قرار گرفت.
براساس این گزارش‌ها طی مدت یاد‌شده هر تن شمش فولادی تحویل در بنادر شمالی بین 1045 تا 1050 دلار در هر تن در نوسان بود.
به گفته فعالان بازار، روند افزایش قیمت شمش فولادی در بازارهای جهانی ادامه دارد به‌طوری‌که طی یک هفته گذشته هرتن شمش فولادی ۲۰ تا ۲۵ دلار در هر تن رشد قیمت را تجربه کرد.طی دوره ۵ هفته گذشته روند قیمت شمش فولاد در بازارهای افزایش بود و علت اصلی این امر رشد قیمت سنگ‌آهن و کک است.در روزهای پایانی سال گذشته نرخ هرتن شمش فولاد از مرز ۹۰۰ دلار گذشته بود. این درحالی است که در نیمه اول فروردین ماه امسال به یک هزار دلار رسیده است.نرخ هر تن شمش فولادی طی هفته گذشته در بازارهای جهانی ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۵ دلار بود که رشدی ۲۰ تا ۲۵درصدی را تجربه کرد و دیروز نیز به ۱۰۴۵ تا ۱۰۵۰ دلار در هر تن افزایش یافت.