در بین محصولات طویل فولادی، میلگرد با بیشترین رشد قیمت طی مبادلات یک‌ هفته اخیر در بازارهای جهانی همراه بوده است.

به دلیل رشد قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی احتمال رشد قیمت میلگرد دور از انتظار نیست.طبق گزارش‌های متال‌بولتن، در هفته مورد بررسی، قیمت میلگرد صادراتی ترکیه در مقایسه با هفته قبل تغییرات چندانی نداشته است و در حدود ۱۰۰۰ -۹۸۰ دلار/تن، فوب، بوده است و گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که صادرات میلگرد از ترکیه چندان فعال نیست. با توجه به ادامه روند صعودی قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی، احتمال رشد قیمت میلگرد قابل انتظار است.
قیمت میلگرد وارداتی امارات متحده عربی تحویل در سایت با شرایط پرداخت سه تا چهار ماهه، 1144-1130‌دلار/تن (وزن تئوریکال) است که در مقایسه با قیمت هفته قبل تغییر محسوسی نداشته است. آخرین اخبار نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید میلگرد توسط امارات‌متحده عربی تا حدی تعدیل شده است. هر چند صادرکنندگان ترک در تلاش برای افزایش قیمت‌های خود هستند.طبق گزارش‌ها قیمت منتشره، در آمریکا، به دنبال اعلام شرکت Nucor‌، برای افزایش قیمت میلگرد تولیدی خود، سایر تولیدکنندگان نیز نسبت به افزایش قیمت‌ها برای تحویل در ماه مه اقدام کردند. اطلاعات موجود نشان می‌دهد در بازار ایتالیا، قیمت محصولات فولادی طویل تحت‌فشار برای افزایش است و تولیدکنندگان میلگرد در این کشور، در حال بررسی اعلام قیمت‌های جدید هستند. در بازار داخلی چین، قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی به علت کاهش سطح موجودی انبارها، به رشد آرام خود ادامه داد، هرچند به دلیل بارندگی‌های اخیر و شرایط جوی نامناسب، تقاضا تا حدی کاهش یافته است، لکن با بهبود وضعیت جوی‌، احتمال بهبود تقاضا و افزایش قیمت‌ها دور از انتظار نیست. از کشور پاکستان خبر می‌رسد که پیمانکاران ساختمانی در این کشور، برخی از فعالیت‌های ساخت‌و‌ساز خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند. افزایش شدید قیمت محصولات فولادی ساختمانی دلیل این تصمیم است. قیمت محصولات فولادی در پاکستان طی نه‌ماهه اخیر از مبلغ 47000 روپیه به 84000 روپیه افزایش یافته است. طبق قیمت‌های منتشر شده توسط متال بولتن، در هفته مورد بررسی همچنین، تغییرات قیمت محصولات فولادی تخت صادراتی، به موجب آخرین قراردادهای توافق شده، به شرح جداول ذیل بوده است.
به موجب گزارش‌های موجود، پیشنهاد قیمت شرکت روسی MMK برای صادرات کویل گرم و سرد‌، به ترتیب ۱۰۸۰ دلار/تن، و ۱۱۵۰ دلار/تن، سی اف آر بنادر ترکیه برای تحویل در اواخر ژوئن و اوایل ماه جولای است و شرکت اوکراینی Zaporizhstal‌، قیمت کویل گرم و سرد خود را ۱۰۲۵ دلار/تن و ۱۰۸۰ دلار/تن، فوب برای تحویل در ماه مه اعلام کرده است. در ترکیه، شرکت Erdemir کویل گرم و سرد را به ترتیب با قیمت‌های ۱۰۸۵-۱۰۸۰ دلار/تن و ۱۱۴۰ دلار/تن در بازار داخلی به فروش می‌رساند. کویل گرم صادراتی چین به ویتنام، ۹۱۰ دلار/تن، فوب است.در شرق اروپا نیز همگام با سایر بازارهای جهانی، قیمت محصولات تخت در حال افزایش است. شرکت Kremikovtsi بلغارستان، کویل گرم خود را به قیمت ۶۶۰ یورو/تن، فوب به فروش می‌رساند. در رومانی نیز قیمت کویل گرم حدود ۷۰۰ یورو/تن است، هر‌چند تقاضا چندان قوی نیست.
مس
در هفته مورد بررسی، قیمت فلزات رنگی از جمله مس در بورس فلزات لندن در طول هفته دارای نوسان بود. در طول هفته و در برخی از روزها قیمت مس تحت‌تاثیر عواملی از قبیل کاهش موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن، کاهش عرضه در نتیجه اعتصابات کارگری در معادن مس شیلی، کاهش تولید مس در معادن Grasberg اندونزی به علت مسائل زیست محیطی، افزایش قیمت سوخت و طلا با افزایش مواجه بود.لکن در بعضی از روزها به دلایلی از قبیل انتشار اخبار تقویت ارزش دلار در مقابل یورو، افزایش فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کاهش قیمت طلا، افزایش موجودی‌ها در انبارهای بورس فلزات لندن، کاهش ۳ درصدی واردات مس چین در ماه مارس نسبت به ماه فوریه و سقوط بازارهای جهانی سهام و افزایش نگرانی ناشی از عمیق تر شدن رکود اقتصادی آمریکا، قیمت فلزات رنگی از جمله مس با کاهش همراه بوده است و بیشترین کاهش در روز پایانی معاملاتی هفته در تاریخ ۱۸/۴/۲۰۰۸ رخ داد.متوسط قیمت نقدی مس کاتد در هفته مورد گزارش در مقایسه با هفته قبل در حدود ۲۷ دلار/تن کاهش یافت.آخرین قیمت معامله شده کاتدمس در روز آخرهفته در بورس فلزات لندن، ۸۶۳۰-۸۶۲۹ دلار/تن بوده است.
آلومینیوم
در هفته مورد بررسی، قیمت شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن بنا به دلایلی که در بخش مس تشریح شد، دارای نوسان بوده است. در این میان اخبار مربوط به افزایش ۴/۹‌درصدی تولید آلومینیوم روس آل در سه ماهه اول سال ۲۰۰۸ و افزایش موجودی انبارها در بورس فلزات لندن تاثیر بسزائی در کاهش قیمت این فلز داشته است و بالعکس افزایش قیمت انرژی موجب رشد قیمت آلومینیوم شد. در هفته مورد بررسی، متوسط قیمت نقدی شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن در مقایسه با میانگین قیمت هفته قبل، حدود ۲۸ دلار/تن افزایش یافت‌.آخرین قیمت معامله شده شمش آلومینیوم در روز آخرهفته در بورس فلزات لندن، ۲۹۶۵-۲۹۶۴ دلار/تن بوده است.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا