منیژه حیاتی- دیروز باز هم ذوب‌آهن در تالار بورس کالا عرضه‌ای نداشت. بنابراین گزارش با توجه به تداوم عرضه نکردن‌های این شرکت در بورس، معاملات بورس کالا در رینگ‌ فلزی در روز گذشته بی‌رونق بود به طوری که بدون حضور اکثریت فعالان بازار به کار خود خاتمه داد. در غیاب عرضه‌های این فولادساز بزرگ، دیروز تیرآهن ۱۴ یک شرکت چینی با عنوان Tanshu-haixing، ت۴۰۰تن عرضه شد. در نتیجه کارگزاران با توجه به اینکه از کیفیت این کالا اطلاع نداشتند، اعلام کردند، تنها در صورت تضمین سالم بودن کالا نسبت به خرید آن اقدام خواهند کرد در نتیجه کارگزار عرضه‌کننده که شرکت کارگزاری بانک ملی بود این اطمینان را داد که کالای مربوطه حداقل با وزن ۱۵۰ تن در هر شاخه و کاملا سالم در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت. اما در همین حال قیمت ۹هزار و ۷۰ریال برای آن پیشنهاد شد که این نرخ با مخالفت کارگزاران روبه‌رو شد. خریداران قیمت نهایی قابل قبول خود را ۸هزار و ۸۰۰ریال اعلام کردند که نهایتا پس از رایزنی‌های فروشنده با خریداران، باز هم به توافق نرسیدند و این کالا به فروش نرفت. گفته می‌شود قیمت این تیرآهن چینی در بازار غیررسمی ۹هزار ریال است.

عرضه محصولات چینی در حالی در بورس صورت می‌گیرد که به عقیده اغلب فعالان بازار در صورت ادامه پیدا کردن سیاست‌های فعلی در مورد عرضه‌های ذوب‌آهن، بازار خواه ناخواه به سمت خرید محصولات چینی خواهد رفت که قاعدتاً در مقایسه با محصولات ذوب‌آهن از کیفیت پایین‌تری برخوردارند.

یکی از کارگزاران بورس کالا در این خصوص گفت: هر چقدر هم که کالاهای چینی با قیمت بالا در بورس عرضه شود، اما این احتمال وجود دارد که در صورت تداوم عرضه نشدن محصولات ذوب‌آهن، بازار برای تامین نیاز خود به سمت کالاهای چین، قزاقستان، اوکراین و روسیه‌ای روبیاورد.

وی با بیان اینکه اغلب این کالاها در مقایسه با کالاهای ذوب‌آهن سبک‌تر بوده و تنها برای برخی پروژه‌ها قابل‌استفاده هستند. به رسوب کالاهای چینی و اوکراینی در بازار اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر کالاهای این کشورها در بازار به وفور وجود دارد، عرضه آنها نیز در بورس بیشتر خواهد شد.

این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان بازار، با توجه به پایین‌ بودن کیفیت این کالاها، عرضه بیش از پیش آن می‌تواند بر فرآیند استانداردسازی بورس تاثیر گذاشته و کیفیت کلی کالاهای عرضه شده در بورس را کاهش دهد.

دیروز به غیر از تیرآهن چینی، در گروه فولاد، فولاد کاویان دو عرضه ورق داشت.

براساس این گزارش ورق گرم ۲۰ تا ۴۰ این شرکت ۱۰۰تن عرضه شد که برای آن ۳۰۰تن تقاضا وجود داشت در نتیجه همان ۱۰۰تن کالا در بازار با نرخ ۱۰هزار و ۴۰۰ریال به فروش رفت.

ورق گرم ۴۰ به بالا هم ۱۰۰تن عرضه شد که با تقاضای ۳۰۰تنی روبه‌رو شد. در نهایت همان ۱۰۰تن با نرخ ۱۰هزار و ۴۰۰ریال به فروش رفت.

جمعا در گروه فولاد ۲۰۰تن کالا به ارزش ۲میلیارد و ۸۰میلیون ریال مبادله شد.