تصمیم بزرگ آرسلور میتال برای قیمت فولاد

مرکز خدمات فولاد ایران - دیروز خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که شرکت آرسلور میتال بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد خام در دنیا قصد دارد قیمت کالاهای خود را تا ۲۵۰ دلار در هر تن بالا ببرد. این شرکت فولادی افزایش قیمت نفت و سنگ‌آهن را مهم‌ترین عامل این تصمیم مطرح کرده است.

علت این امر، افزایش قیمت نفت براساس دستور معاون مدیر عامل که ۱۴ آوریل صادر شده است، تمام ورق‌های فروخته شده برای حمل از تاریخ ۵ ماه مه به بعد شامل این اضافه پرداختی خواهند بود، ولی فروش‌های نقدی این شرکت یا قراردادهایی که قیمت در آنها شناور قید شده است، اضافه نخواهند شد. از سوی دیگر، بنا به گزارش موسسه میلر در نیویورک که بازار فولاد در آمریکا را به دقت زیر نظر دارد، قیمت انواع فولاد در آمریکا به دلیل افزایش قیمت تمام شده باید بالا برود، حتی اگر تقاضا همچنان ضعیف باقی مانده باشد. علت این امر، افزایش قیمت فولاد در دیگر مناطق دنیا و کاهش ارزی دلار است که صادرات فولاد آمریکا را تشویق می‌کند.

همچنین افزایش قیمت مواد اولیه فولاد باعث شده است که تولیدکنندگان داخلی فولاد در آمریکا، قیمت‌های خود را بالا ببرند. قیمت انواع ورق در آمریکا محکم باقی مانده است و از ۲ هفته قبل که افزایش یافت، ثابت مانده است. قیمت ورق گرم کویل در آمریکا بین ۱۰۸۰ تا ۱۱۲۴ دلار و ورق سرد کویل ۱۱۹۱ تا ۱۲۳۵ دلار هر تن است. گفته می‌شود پس از افزایش قیمت محصولات تخت شرکت اک‌استیل به ازای ۵۵ دلار هر تن که از ۲۴ مارس اعمال شده است، دوباره در اول ماه مه، قیمت‌ها ۷۷ دلار بالا خواهد رفت. این در حالی است که ۷ آوریل، این شرکت قیمت‌ها را ۱۶۵ دلار هر تن افزایش داده است. شرکت نوکور هم در ژوئن، قیمت‌های خود را ۱۹۸ دلار هر تن بالا می‌برد. کارخانه‌داران لوله در آمریکای شمالی تصمیم دارند باز هم قیمت‌ها را افزایش دهند. زیرا قیمت مواد اولیه همچنان رو به افزایش است. کارخانه اطلس قیمت قوطی را ۱۰۰ دلار هر شورت تن بالا می‌برد. ایندیپندنس هم قوطی ۲ تا ۱۲ اینچ را ۱۰۰ دلار هر شورت تن افزایش خواهد داد. قیمت‌های جدید در سفارشات تازه اعمال خواهند شد.

افزایش قیمت قراضه کلاس ۱

در تاریخ ۱۴ آوریل، متوسط قیمت قراضه کلاس ۱ در پیتس بورگ، شیکاگو و فیلادلفیا ۵/۵۰۲ دلار هر لانگ تن بوده است که نسبت به هفته قبل ۳۳/۳ دلار هر لانگ تن افزایش نشان می‌دهد. قیمت قراضه بسته بندی ۵/۴۵۴ دلار هر تن بدون تغییر باقی ماند. قیمت قراضه کلاس ۱ در پیتس بورگ ۵۰/۴۹۹ دلار هر لانگ تن، در شیکاگو ۵۰/۵۱۴ دلار و در فیلادلفیا ۵۰/۴۹۳ هر لانگ تن بوده است. در سواحل شرقی قیمت متوسط قراضه کلاس ۱ در نیویورک، بوستون و هوستون ۸۳/۴۷۵ دلار هر لانگ تن بوده است و در سواحل غربی این قیمت در لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو و سیتل ۶۷/۱۹۲ دلار هر تن بوده است. قیمت‌های دیگر مشابه هفته قبل بوده‌اند.

پیش‌بینی مصرف فولاد در جهان تا ۷/۶درصد

طبق گزارش‌های موسسه آهن و فولاد بین‌الملل پیش‌بینی می‌شود مصرف فولاد در سطح جهان ۷/۶درصد افزایش یافته و به ۲/۱میلیارد تن در سال جاری برسد. مصرف فولاد در مرکز و جنوب آمریکا ۹/۸درصد افزایش یافته و به ۶/۴۴میلیون تن برسد. اگر چه انتظار می‌رود مصرف فولاد در شمال آمریکا از جمله مکسیکو ۱/۹درصد کاهش یافته و به ۱۴۲میلیون تن در سال جاری برسد. مهم‌ترین قسمت در این گزارش آن است که حتی با وجود انتظار ضعف اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی، تقاضای فولاد بازار کشورهای در حال توسعه قوی خواهد ماند.

حذف کلیه عوارض فولاد در پاکستان

دولت پاکستان مجوز واردات فولاد را حذف کرده است. از سوی دیگر، عوارض وارداتی را نیز صفر کرده است و مالیات فروش را از ۱۵درصد به ۱۰درصد کاهش داده است. هدف از این تغییرات، رقابتی کردن صنعت فولاد پاکستان از طریق ابزارهای مناسب و حذف سیاست حمایتی این کشور اعلام شده است. دولت امیدوار است این امر به ثبات بازار فولاد در داخل پاکستان کمک کند و نوسان قیمت در خارج از این کشور، کمتر به پاکستان منتقل شود.