رکوردشکنی قیمت مس در سه هفته گذشته و روند رو به‌رشد نرخ آلومینیوم علائمی از روزهای خوش و جذاب برای بازار فلزات است، به نظر می‌رسد این روند تا پایان سال ۲۰۰۸ ادامه داشته و حتی تقویت شود. هفته‌نامه «معدن و توسعه» طی گزارشی به روند قیمت چند فلز مهم همچون مس، سرب، روی و آلومینیوم که مصرف بالایی در ایران دارد، پرداخته است که متن آن در پی می‌آید.

مس شگفتی‌ساز بازار

قیمت مس در سال ۲۰۰۸ رکورد جدیدی را به ثبت رساند و از مرز ۸۸۰۰ دلار گذشت و به مرز ۹‌هزار دلار نزدیک شد. نوسان قیمت مس در سال‌جاری میلادی به حدی شدت گرفته که اکثر کارشناسان پیشروی قیمت این فلز سرخ را حتی تا مرز ۱۰‌هزار دلار احتمال می‌دهند. حتی در ۲ ماه گذشته دست‌اندرکاران بازار مس مطرح می‌کردند که این احتمال وجود دارد که قیمت ۳ ماه قراردادی این فلز از سطح بی‌سابقه خود بالا رفته و در ظرف چند هفته به ۱۰‌هزار دلار برسد. به نظر می‌رسد، قیمت مس در سال ۲۰۰۸ شگفتی‌ساز باشد، تجار شاید فراموش نکنند که وقتی در سال ۲۰۰۶ به یک‌باره قیمت این فلز به ۸۸۰۰ دلار در هر تن رسید، وقوع چنین رخدادی را تکرار نشدنی تلقی کردند، اما انگار پیش‌بینی‌ها درست نبود و قیمت مس در سال ۲۰۰۸ ناگهان از مرز ۸۸۰۰ دلار هم گذشت. حتی هفته قبل یک فروشنده قهار مس گفت: احتمال دارد قیمت‌ها بین ۱۰۰۰ـ۹۰۰۰ دلار برسد. حالا شاید از خود بپرسید که چرا قیمت مس روند صعودی پیدا کرده است، البته تجار برای پاسخ به این سوال جواب‌های مختلفی را مطرح کردند. تاجری می‌گوید: با توجه به اینکه قیمت‌های فلزات رو به افزایش است هر کسی توجه خود را به این صنعت دوخته است. زیاد پیچیده نیست که بدانیم، چرا مردم در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. مشخص است افت ارزش برابری دلار و عملکرد ضعیف سایر بخش‌های سرمایه‌گذاری موجب افزایش قیمت‌های فلزات شده است. البته در آماری که منتشر شده است ۲۲‌درصد اظهار داشتند که افزایش قیمت مس به‌دلیل افزایش تقاضا بوده و ۷۸‌درصد معتقدند که عدم توازن بین عرضه و تقاضا نیست که قیمت‌ها را افزایش داده است، بلکه مشکلات تورمی و بحران اقتصادی عامل آن است. البته به نظر می‌رسد مورد فوق مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت فلز سرخ باشد، چرا که پریمیوم مس در اروپا از میزان قبلی افزایش یافته است. در‌حال‌حاضر پریمیوم مس در اروپا هر تن CIF بندر رتردام برای مس گرید A در مقایسه با ۴۰ تا ۶۰ دلار در هر تن قبلی به ۷۰ تا ۹۰ دلار رسیده است. در سال ۸۲ وقتی قیمت مس حدود ۱۷۰۰ دلار بود هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که قیمت فلز سرخ ۸ برابر رشد قیمت داشته باشد. البته در گزارشی شرکت کارگزاری مفید در سال گذشته منتشر کرد ۱۵ موسسه مالی قیمت فلزات اساسی را در سال ۲۰۰۰ پیش‌بینی کرده بودند. در این موسسه‌ها که نام UBS، سی‌تی بانک و Basemetal به چشم می‌خورد متوسط قیمت مس را ۶۸۱۷ دلار پیش‌بینی کرده بودند.

روزهای رویایی در انتظار بازار آلومینیوم

شنبه گذشته خبرگزاری رویتر مطلبی منتشر کرد که در آن خبر از آلومینیوم ۴‌هزار دلاری را تا پایان سال ۲۰۰۸ داد. در صورتی‌که قیمت فعلی آلومینیوم در بورس لندن حدود ۳‌هزار دلار است البته این خبرگزاری افزایش تقاضا و هزینه‌های تولید و آغاز تعمیرات اساسی کارخانه‌های آلومینیوم‌سازی در آفریقای‌جنوبی را عامل اصلی رشد‌هزار دلاری قیمت این فلز می‌داند. البته هفته قبل UBS قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۰۸ را ۳۱۹۶ دلار و قیمت آلومینیوم در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ را ۳۵۳۷ و ۴۴۱۰ دلار تخمین زده است. انتظار می‌رود که تقاضای آلومینیوم در چین با ۲۴‌درصد افزایش به ۹/۱۴‌میلیون تن در سال ۲۰۰۸ برسد. چین در سال ۲۰۰۰ مصرف ۱۳‌درصد آلومینیوم جهان را در اختیار داشت و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۰ چین ۳۵‌درصد مصرف جهان را به‌خود اختصاص دهد.