ارزش صادرات فولاد چین 6/7درصد رشد کرد

رشد سریع شاخص قیمت صادرات محصولات فولادی چین که در ماه مارس امسال ۱۳۵ بود، باعث شد تا به رغم کاهش حجم صادرات آهن و محصولات فولادی این کشور در ۳ ماه اول سال ۲۰۰۸، ارزش این معاملات ۶/۷درصد رشد پیدا کند. به گزارش ایران سینا، در سه ماه اول سال ۲۰۰۸ صادرات آهن و محصولات فولادی چین نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/۱۹‌درصد کاهش داشت. علت این امر رشد سریع شاخص قیمت صادرات فولاد است که در مارس امسال ۱۳۵ بود و ۳۵‌درصد افزایش سالانه پیدا کرد. قیمت صادرات محصولات فولادی چین در سال ۲۰۰۷ شروع به رشد کرد و میانگین قیمت‌ها با ۱۵‌درصد افزایش سالانه به ۷۰۵ دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۰۸ صادرات فولاد چین کاهش یابد و حجم صادرات محصولات فولادی به ۴۸‌میلیون تن و حجم صادرات بیلت فولادی به ۵/۱‌میلیون تن برسد. چین در سال جاری ۵/۵۲‌میلیون تن فولاد خام صادر خواهد کرد که ۲۰‌میلیون تن یا ۲۷‌درصد کاهش دارد. این کشور در ماه مارس در حوزه واردات سنگ آهن نیز از رکورد ۲۱/۳۸‌میلیون تن ماه قبل آن با ۶/۶‌درصد کاهش به ۶۸/۳۵‌میلیون تن رسید. در سه ماه نخست سال جاری واردات سنگ آهن این کشور بالغ بر ۶۶/۱۱۰‌میلیون تن شد که ۵/۱۰‌درصد از مدت مشابه سال ۲۰۰۷ بیشتر است. انتظار می‌رود در سال جاری تولید فولاد خام چین با ۶ تا ۱۰درصد افزایش به ۵۲۰‌ تا ۵۴۰میلیون تن برسد. در ماه مارس صادرات محصولات فولاد چین نسبت به ماه قبل آن با ۸/۳۳‌درصد افزایش به ۱۶/۴‌میلیون تن رسید.

افزایش تقاضای ذغال سنگ چین

تقاضای ذغال سنگ چین در سال ۲۰۱۰ احتمالا از ۳‌میلیارد تن نیز خواهد گذشت‌.

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، در حال حاضر، چین، سالانه ظرفیت تولید ۰۳۴/۲‌میلیارد تن ذغال سنگ را دارا است و افزایش ظرفیت تولید ۱۰۴/۱‌میلیارد تن از این محصول در برنامه چین است که در حدود ۲۰۰‌میلیون تن از آن تا به حال به اجرا در آمده است. چین در حال حاضر به دنبال ساخت ۱۳ پایگاه تولید ذغال سنگ است. بنا به اظهارات رییس انجمن ملی ذغال‌سنگ چین، تولیدات این محصول تا سال ۲۰۱۰ به ۲۴/۲‌میلیارد تن خواهد رسید یعنی ۸۶‌درصد از کل تولیدات ذغال‌سنگ ملی.

چین در حال ساخت ۱۰ معدن با ظرفیت ۱۰‌میلیون تن با ضریب امنیتی بالا و ۶ تا ۸ مرکز ۱۰۰‌میلیون تنی و ۸ تا ۱۰ مرکز ۵۰‌میلیون تنی برای بنگاه‌های اقتصادی بزرگ است‌. این مرکز، ۵۰‌درصد از کل عرضه ذغال سنگ چین را به خود اختصاص می‌دهد‌.