توقف رشد قیمت ‌آهن

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: در هفته پایانی فروردین ماه جاری معاملات آهن در بازار غیررسمی قفل شد. بازار آهن‌آلات که بعد از تعطیلات نوروز روند رو به رشدی را تجربه کرده بود، در آخرین هفته فروردین‌ماه سال‌جاری تقریبا متوقف شد.

فعالان بازار آهن معتقدند که افزایش قیمت محصولات فولادی به ویژه میلگرد در بازار داخلی نمی‌تواند ناشی از رشد نرخ در بازارهای جهانی باشد، زیرا که ترکش‌های افزایش قیمت بعد از سه ماه بر بازار داخل تاثیرگذار خواهد بود.

اما از سویی دیگر، شاهد رشد بی‌رویه قیمت‌ها در بازار داخل بودیم اما با دخالت دولت برای کاهش تعرفه واردات ‌آهن‌آلات روند رو به رشد متوقف شده است.

به علت اعلام تصمیم دولت برای کاهش تعرفه واردات آهن‌آلات، بازار آهن وارد مرحله جدیدی شده است و در انتظار اتفاقات مهمی است، زیرا که طی روزهای پایانی هفته گذشته معاملات آهن در بازار غیررسمی افت داشت و در بورس نیز فولادسازان دولتی از عرضه کالا عقب‌نشینی کردند.

براین اساس، طی شنبه هفته گذشته میلگرد ۸ آجدار کلاف اهواز با افت ۳درصدی در هر کیلو به نرخ ۱۱هزار و ۳۰۰ریال عرضه شد. این در حالی است که محصول این کارخانه در روزهای دیگر مدت یاد شده بدون نوسان در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

در مدت یاد شده، میلگرد ۱۰ آجدار شاخه اردبیل و البرز نیز با کاهش ۹/۵ و ۳درصدی نسبت به هفته قبل از آن به نرخ ۱۱هزار ریال و ۱۱هزار و ۳۰۰ریال در بازار غیررسمی به ثبت رسید و روند کاهشی آن در روزهای بعدی همان هفته ادامه داشت.

میلگرد نمره ۱۲ تا ۱۴ آجدار نورد فولاد کرمانشاه در شنبه هفته گذشته با کاهش یک‌درصدی در هر کیلو به نرخ ۱۰هزار و ۴۰۰ریال عرضه شد و این روند کاهشی ادامه داشت تا اینکه در پایان همان هفته بدون نوسان قیمت در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.

طی هفته گذشته، میلگرد تولیدی فولادسازان دولتی نیز با کاهش قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد به گونه‌ای که میلگرد نمره ۱۲ تا ۲۵ A۳ آجدار فولاد آذربایجان با افت ۴درصدی در هر کیلو نسبت به هفته قبل از آن و به نرخ ۱۰هزار ریال به فروش رسید و این روند ادامه داشت به طوری که در پایان هفته بدون تغییر قیمت مورد مبادله قرار گرفت.

فولاد الیگودرز نیز محصولات تولیدی خود را در هفته گذشته با کاهش قیمت عرضه کرد به طوری که تولیدات این شرکت نیز در پایان همان هفته بدون نوسان نرخ در بازار غیررسمی دادوستد شد.

همچنین میلگرد تولیدی فولاد پارس طی مبادلات هفته گذشته شاهد روند کاهشی قیمت بود به طوری که از ۱۰هزار و ۸۰۰ریال در پایان مدت یاد شده به ۱۰هزار و ۴۰۰ریال عرضه شد.

طی مبادلات هفته گذشته تیرآهن نیز در بازار غیررسمی با روند کاهشی قیمت مواجه بود به طوری که هر شاخه تیرآهن ۱۴ از یک‌میلیون و ۴۸۰هزار ریال به مبلغ یک‌میلیون و ۴۵۵هزار ریال در پایان مدت یاد شده در بازار غیررسمی عرضه شد که از افت ۲۵هزار ریالی برخوردار بود.

هر شاخه تیرآهن ۱۶ که در شنبه هفته گذشته به مبلغ یک‌میلیون و ۷۷۰هزار ریال در بازار غیررسمی عرضه شده بود؛ اما در پایان همان هفته با افت ۱۵هزار ریالی به نرخ یک‌میلیون و ۷۵۵هزار ریال رسید.

هر شاخه تیرآهن ۱۸ طی هفته گذشته با نوسان قیمت روبه‌رو بود.

به گونه‌ای که این محصول که شنبه گذشته به نرخ ۲میلیون و ۱۴۰هزار ریال عرضه شده بود، اما پس از افت و خیزهای نسبی در پایان هفته دوباره به همان نرخ یک‌میلیون و ۱۴۰هزار ریال در بازار غیررسمی به فروش رسید.

هر شاخه تیرآهن ۲۰ نیز با کاهش ۵۰هزار ریالی از ۲میلیون و ۸۸۰هزار ریال شنبه هفته گذشته در چهارشنبه همان هفته به مبلغ ۲میلیون و ۸۳۰هزار ریال در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

همچنین سبد تیرآهن درشت طی مبادلات هفته گذشته روند کاهشی داشت به طوری که هر شاخه تیرآهن ۲۲، ۲۴، ۲۷ با افت ۳۰هزار ریالی، ۳۰هزار ریالی و ۷۰ هزار ریالی به ترتیب به مبلغ ۲میلیون و ۹۲۰ هزار ریال، ۳میلیون و ۳۹۰هزار ریال و ۴میلیون و ۷۹۰هزار ریال در پایان همان هفته در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.

براساس اعلام وزارت بازرگانی، لیست جدید تعرفه واردات آهن‌آلات فردا یعنی یکشنبه هفته جاری تقدیم هیات دولت خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که به علت اهمیت موضوع تا چهارشنبه همین هفته به تصویب نهایی برسد.

به نظر می‌رسد که در هفته جاری تکلیف بازار آهن تعیین خواهد شد و به تمام گمانه‌ها پایان داده می‌شود.