گروه بورس کالا- کاهش قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی در معاملات بورس کالا و همچنین فروش نرفتن بخشی از عرضه‌های صورت گرفته باعث شد تا به توقعات عرضه‌کنندگان پاسخ مناسبی داده نشود. مدیر فروش یکی از شرکت‌های پتروشیمی در خصوص عدم تداوم عرضه‌های این کالا در بورس گفت: یکی از دلایل عدم عرضه کالای این شرکت این است که قیمت‌های بورس پایین‌تر از بازار بود، در حالی که بازار قیمت‌های پیشنهادی ما را قبول کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش قیمت محصولاتی چون پلی‌اتیلن با توجه به تقاضای بالای خارج از بورس، باعث سوء‌استفاده صاحبان سرمایه می‌شود. به این صورت که برخی از این فرصت استفاده کرده و با قیمت پایین محصول را از بورس می‌خرند و سپس با قیمت بالاتر در بازار خارج از بورس به فروش می‌رسانند.

وی نتیجه این امر را کاهش توان رقابت تولیدکننده با صاحبان سرمایه دانست و افزود: تا زمانی که قیمت پلی‌اتیلن در بازار بالاتر از بورس است و همه تولیدات نیز راحت‌تر به فروش می‌رسد، عرضه در بورس برای تولیدکننده توجیه نخواهد داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عدم‌فروش پلی‌اتیلن در حالی در بورس صورت گرفت که تولیدکننده‌ها از عرضه این محصول در بورس خبر داشتند و حتی به آنها کارگزار نیز معرفی کرده بودیم، اما باز هم انتظاری که داشتیم، برآورده نشد.

لازم به یادآوری است که نخستین محصول عرضه شده در رینگ پتروشیمی بورس کالا، پلی‌اتیلن سبک خطی بود که در نخستین روز راه‌اندازی آن و با حضور وزرای اقتصاد و نفت معامله شد.