ایسنا- احتمال ایجاد رقابت کاذب و افزایش قیمت مانع عرضه محصولات ذوب آهن در روز یکشنبه و چهارشنبه هفته جاری شد که مقرر شد با انجام مطالعات بیشتر و دریافت راهکارهایی از سوی دستگاه‌های سیاست‌گذار این عرضه با قیمت متعادل‌تر در روز یکشنبه آینده در بازار انجام شود. محمدجعفر کرمپور، رییس سابق هیات مدیره بورس فلزات، در مورد دلایل عرضه نشدن ذوب آهن در بورس با بیان اینکه ذوب آهن به عنوان مجموعه دولتی علاقه‌مند نیست که کالای خود را با قیمت گران بفروشد، گفت: شرایط بازار به گونه‌ای است که یا باید عرضه کالا زیاد باشد که بتواند تقاضای موجود را پوشش دهد یا سهمیه بندی شده و اجازه داده نشود که افراد به میزان تقاضای مورد نیاز خرید کنند یا در غیر این صورت اجازه داده شود قیمت در رقابت تعیین شود.

وی ادامه داد: احتمال ایجاد رقابت کاذب و افزایش قیمت مانع عرضه ذوب آهن دیروز شد تا با انجام مطالعات بیشتر امکان عرضه افزایش یافته و حداقل بخش عمده‌ای از تقاضا پوشش داده شود و نیز نظر سایر دستگاه‌های سیاست‌گذار به منظور ارائه راهکارهایی دریافت شود تا ضمن عرضه و حفظ تعادل بازار قیمت رانتی (سهمیه بندی) نبوده و بیش از حد گران نشود.

وی خاطر نشان کرد: برای این منظور باید شرکت‌های تولیدکننده و وارد‌کنندگان به کمک ذوب آهن آمده و بخشی از تولید خود را همزمان با ذوب آهن در بورس عرضه کنند در غیر این صورت با سهمیه‌بندی و اعمال سایر روش‌ها، قیمت‌ پایین تر از قیمت واقعی به عده‌ای ارائه می‌شود که این امر مغایر قوانین بورس است.

وی قیمت محصولات ذوب آهن را مورد توجه قرار داد و افزود: آخرین قیمت فروش ذوب آهن در اسفند ۸۶ کیلویی ۸۰۶‌تومان بود که در حال حاضر قیمت‌های آزاد بازار در مورد میلگرد حدود ۱۰۲۰‌تومان و قیمت تیرآهن حدود ۹۴۰‌تومان است که اگر ذوب آهن عرضه خود را بدون برنامه‌ریزی و مطالعه انجام دهد، ممکن است قیمت‌های بورس نیز به این میزان افزایش یابد.

وی پیش‌بینی کرد: در صورتی که عرضه به اندازه کافی انجام نشده و تمام نیاز بازار تامین نشود، ممکن است قیمت در رقابت به این ارقام برسد که این اتفاق در دومین هفته سال در مورد میلگرد رخ داد و به دلیل کمبود میزان عرضه قیمت میلگرد در بورس تا ۱۰۴۰‌تومان افزایش یافت که به دلیل نگرانی از افزایش غیرعادی قیمت‌ها عرضه ذوب آهن در این هفته متوقف شد.

وی تصریح کرد: زمانی که قیمت به صورت غیرعادی افزایش می‌یابد، ممکن است به همین شدت و بدون منطق قیمت سقوط کرده و کسانی که این محصولات را خریداری کردند متضرر شوند، به همین دلیل باید قیمت عادلانه باشد.

رییس سابق هیات مدیره بورس فلزات اظهار کرد: از نظر کارشناسی قیمت ۸۸۰ تا ۹۲۰‌تومان برای تیرآهن و ۹۲۰ تا ۹۵۰‌تومان می‌تواند قیمت معقولی برای میلگرد باشد.

وی با بیان اینکه در روز یکشنبه به احتمال قوی عرضه ذوب آهن با موفقیت انجام می‌شود، عنوان کرد: ‌گروهی از واردکنندگان و شرکت‌های وارداتی میلگرد و نیز شرکت‌هایی که در روز گذشته این محصولات را خریداری و تحویل گرفتند برای کمک به عرضه ذوب آهن اعلام آمادگی کردند تا با فروش کالای خود در بورس تقاضای موجود را پوشش دهند.

وی با اشاره به اینکه موفقیت در روز یکشنبه به میزان عرضه ذوب‌آهن بستگی دارد، توضیح داد: در صورتی که برخی شرکت‌های خصوصی تولید‌کننده میلگرد همت کرده و تولیدات خود را در کنار ذوب‌آهن قرار داده تا کمبود عرضه را پوشش دهند، در روز یکشنبه قیمت متعادل و حدود ۹۵۰‌تومان برای میلگرد و ۸۸۰ تا ۹۰۰‌تومان برای تیرآهن بدون یارانه ایجاد شده و تمام تقاضای بازار پوشش داده می‌شود.