مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت محصولات تخت خاورمیانه طبق انتظار از مرز هزار دلار هم گذشت. به‌رغم بالا رفتن قیمت، خریداران، خرید را متوقف کرده و سیاست انتظار در پیش گرفته‌اند. در حال حاضر، خریداران چاره‌ای جز زیر نظر گرفتن شرایط فعلی به‌خصوص در ۲ یا ۳ هفته آینده را ندارند. در حال حاضر ورق گرم کویل اوکراین به عربستان هر تن ۹۵۰دلار فوب و ورق سرد ۱۰۳۰دلار هر تن فوب است. آخرین قیمت روسیه ۱۱۰۰دلار هر تن فوب است. این قیمت‌ها بالاتر از قیمت پیشنهادی خریدار است. افزایش جهانی قیمت قراضه

قیمت قراضه به روند افزایشی خود در سطح جهان ادامه می‌دهد. قیمت وارداتی قراضه از ترکیه بیش از ۶۰۰دلار در هر تن سی‌اند‌اف بوده است. اخیرا قیمت قراضه کلاس ۳ هم به ۶۱۵دلار در هر تن سی اف آر رسیده است. در بازار آمریکا، قیمت قراضه بسته‌بندی برای آوریل به ۵۶۱دلار هر لانگ تن رسیده است و قراضه حاصل از اتومبیل هم ماه گذشته به ۱۵۵دلار هر لانگ تن افزایش یافته است. قیمت‌های آوریل تا ۸/۲۶درصد افزایش نشان می دهد که این میزان از رکورد قیمت ۴۴۳دلار هر لانگ تن در سال ۲۰۰۴ بالاتر است. قیمت پیشنهادی قراضه کلاس ۱ در آمریکا، ۶۳۰دلار در هر تن سی اف آر است اگرچه بسیاری از کارخانجات از خرید در این قیمت امتناع می‌کنند.

تقاضای ۵۲۰میلیون تن فولاد در چین

موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی چین پیش‌بینی کرده است تقاضای تولیدات فولادی چین در سال ۲۰۱۰ به ۵۲۰میلیون تن برسد. امسال، تقاضای محصولات فولادی تا حدود ۱۰درصد افزایش خواهد یافت. چین تا سال ۲۰۱۰ می‌تواند تمام نیاز خود را به تولید فولاد تامین کند. چین در سال ۲۰۰۷ معادل ۸/۹۵درصد نیاز خود را تامین کرده است. صنایع آهن و فولاد چین در سال‌جاری با مشکلات زیادی از جمله کمبود ذغال سنگ، الکتریسیته و منابع آب مواجه خواهد شد. افزایش قیمت سنگ آهن و ظرفیت پایین تحقیقات هم از دیگر مشکلات است.

قراضه در ژاپن در مرز ۶۰۰دلار

قراضه در ژاپن به مرز ۶۰ هزار تن - حدودا ۵۹۵دلار - رسیده است. علت این امر، محدودیت عرضه قراضه است. تولیدکنندگان فولاد که از کوره قوس الکتریکی استفاده می‌کنند، قیمت خرید خود را هر تن ۱۵۰۰ ین - ۱۵ دلار - افزایش داده‌اند و آن را به ۵۹هزار ین تا ۶۰هزار ین رسانده‌اند. این، قیمت قراضه کلاس ۲ در اوزاکا است. پیش بینی می شود روند رو به بالای قیمت قراضه ادامه داشته باشد، چون تقاضای داخلی ژاپن قوی است و حجم درخواست‌های خریداران خارجی نیز بالا است.