بورس نفت فعال‌تر می‌شود

گروه بورس کالا- آزاده حسینی: نرخ برخی محصولات پتروشیمی تاکنون آزاد نشده و به همین دلیل امکان عرضه این محصولات فعلا در بورس نفت وجود ندارد، اما به محض آزادسازی حضور بیشتر می‌شود. غلامحسین نوذری وزیرنفت روز گذشته با حضور در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر عدم استقبال شرکت‌های نفتی برای حضور در بورس کالا و اینکه آیا وزارت نفت برای حضور بیشتر شرکت‌ها اقدامی انجام داده است یاخیر؟ گفت، وزارت نفت بیشترین همکاری را تاکنون با بورس محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی داشته و برخی محصولات در حال آزادسازی هستند و تا زمانی که نرخ کلیه محصولات آزاد نشود، امکان عرضه کامل محصولات پتروشیمی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر محصولات پتروشیمی بعد از آزادسازی نرخ محصولاتشان پالایشگاه به پالایشگاه آن را در بورس نفت عرضه کردند.

نوذری همچنین اظهار داشت: برخی محصولات پتروشیمی از گذشته؛ یعنی قبل از راه‌اندازی بورس نفت مجبور به فروش به صورت سهمیه ای بودند که با راه‌اندازی بورس نفت این تعهدات همچنان به صورت گذشته ادامه پیدا کرده و به محض پایان این تعهدات شرکت‌ها، محصولات وارد رینگ مبادلاتی بورس نفت شده و بازار بیشتر سامان‌دهی می‌شود.

نوذری همچنین در خصوص آزادسازی نرخ گوگرد گفت: به دلیل اینکه این ماده عمده کاربردش در ساخت اسید سیتریک است و کارخانه‌های تولید روی مصرف‌کننده اسید سیتریک هستند، لذا بهتر دیدیم قیمت گوگرد فعلا به صورت دولتی باقی بماند و آزادسازی نرخ این محصول به زمان نیاز دارد.

نرخ گوگرد در شرایط فعلی حدود ۲۰۰هزار تومان در هر تن است. این در حالی است که نرخ این محصول در بازارهای جهانی طبق اظهارات وزیر نفت ۶۲۰دلار در هر تن است. این در شرایطی است که تولیدکنندگان این ماده نیز در داخل محدود هستند.

روز گذشته نخستین روز نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز و پتروشیمی بوده و دکتر داودی معاون اول ریاست جمهوری و غلامحسین نوذری وزیر نفت از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بودند.

همچنین مقرر شده تا در روزهای آینده جشن ساز، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و نعمت‌زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در روز دوم نمایشگاه و وکیلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، اکبر ترکان معاون وزیر در امور برنامه‌ریزی در روز سوم و در روز چهارم مهندس نجابت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دکتر نقره‌کار شیرازی معاون وزیر در امور بین‌المللی و در روز پنجم مهندس غروی مدیرعامل شرکت گاز خودرو در نمایشگاه حضور یابند.