آخرین محموله‌های فولادی در بنادر کشور
فرناز شمس
سال گذشته واردات فولاد به کشور به حدود ۱۰میلیون تن رسید که سه‌میلیون تن از سال ۱۳۸۵ بیشتر بود. حجم عظیمی از واردات کشور مربوط به میلگرد و شمش فولاد است.

به نظر می‌رسد در سال‌جاری با کاهش تعرفه‌های فولاد مقدار بیشتری از آهن‌آلات وارد کشور شود. در حال حاضر آمار دقیقی از میزان واردات فولاد به کشور در فروردین ماه وجود ندارد. اما خبرها حاکی از رسوب نیم‌میلیون فولاد در بنادر است. قیمت فولاد در بازارهای جهانی دائما در حال افزایش است به نظر می‌رسد به دنبال کاهش تعرفه‌های واردات فولاد حجم زیادی از آهن‌آلات خارجی وارد کشور است که قیمت آن متاثر از مبنای معاملات صورت گرفته در بازارهای جهانی است.
گزارش‌ها حاکی از آن است در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۱فروردین ماه سال‌جاری ۳۲هزار و ۱۲۴تن انواع محصولات فولادی در بنادر کشور تحویل شد.
براساس این گزارش بندر نوشهر در بیست‌ویکم فروردین ماه شاهد پهلوگیری 3هزار و 104تن محموله ورق بود.
در همین حال بندر امیرآباد نیز در این روز با ورود ۲هزار و ۴۹۷تن تیرآهن روبه‌رو شد.
در بندر رجایی نیز در تاریخ بیستم فروردین 2هزار و 575تن آهن‌آلات وارد شد.
بیشترین محموله‌های وارداتی طی این مدت در بندر انزلی پهلوگیری شد به طوری که ۲۳هزار و ۹۴۸تن کالا در آن وارد شد که از این مقدار ۲هزار و ۵۹۲تن شمش آهن، ۹هزار و ۴۴۸تن ورق، ۶هزار و ۲۳۲تن میلگرد آجدار و ۵هزار و ۶۷۶تن آن آهن‌آلات بود.
60هزار و 252تن آهن‌آلات نیز از تاریخ 25فروردین ماه تاکنون این ماه به عنوان محموله‌های مستقر در بنادر شمالی کشور ثبت شده است که از ا ین مقدار 2هزار و 557تن آن برای بیست‌ونهم این ماه اعلام شده است.

لیست محموله‌های فولاد وارده به بنادر کشور (بر حسب تن) (20/01/87 تا 29/01/87)
مرکز مطالعات سنجش بنیادی بازار- آریان فولاد