آزاده حسینی

در حالی که هفته گذشته یکی از اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خبر از اعلام اسامی کارگزاران جدید بورس کالا در هفته جاری داده بود معاونت نظارت بر نهادهای مالی ضمن تکذیب خبر فوق، اعلام اسامی را منوط به انتخاب اعضای هیات‌مدیره دانست. دکتر قاسم محسنی معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: اسامی متقاضیان دریافت کارگزاری به اعضای هیات‌مدیره ابلاغ شده و اعضا باید در مورد آنها تصمیم‌گیری کنند. وی اظهار داشت: اعلام اسامی ده کارگزار جدید بورس کالا منوط به تصمیم‌گیری اعضای هیات‌مدیره است؛ چرا که برخی از اعضا امتیازات لازم را کسب نکرده‌اند.

محسنی تاکید کرد: اغلب تقاضاهایی که به دستمان رسیده شرایط لازم را برای دریافت مجوز کارگزاری نداشتند و این موضوع بیشتر به خاطر این بوده که در مبادلات فولاد ذی‌نفع بوده یا وابسته به کارگزاری‌های موجود هستند.

وی ادامه داد: به همین دلیل اعلام اسامی، اندکی زمان برده؛ اما اسامی در حال حاضر به اعضا ابلاغ شده و متقاضیان باید منتظر تصمیمات هیات‌مدیره باشند. محسنی افزود: اعضای هیات‌مدیره امروز جلسه دارند که اگر فرصت باشد حتما به این موضوع رسیدگی خواهند کرد. هفته گذشته دکتر سیدعلی حسینی، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از اعلام اسامی در هفته جاری خبر داده بود. این در حالی است که صالح‌آبادی در سال گذشته اعلام اسامی کارگزاران را تا پایان سال دانست. برخی از متقاضیان دریافت کارگزاری حدود ۴ سال است که تقاضای خود را برای دریافت کارگزاری به بورس فلزات داده‌اند و بعد از ادغام بورس‌های کالایی و تغییر ساختار مجددا مجبور شدند در فراخوان بورس شرکت کرده و مراحل اداری را طی کنند. در حالی که طی همین مدت ۱۱ کارگزار بورس اوراق بهادار وارد رینگ مبادلاتی بورس کالا شدند و تقریبا از اعلام فراخوان تا اعلام اسامی کمتر از ۲ ماه زمان برد.

این که سازمان بورس سیاست‌های ویژه‌ای برای کثرت کارگزاران دارد امری است قابل قبول؛ اما بهتر است سیاست‌های خود را در این مورد اعلام کند.

چرا که امروز و فردا کردن آن هم طی ۴ سال نوعی توهین تلقی می‌شود و ای کاش مسوولان قدری بیشتر نسبت به وعده های خود احساس مسوولیت می‌کردند.