وزارت راه مشتری جدید بورس کالا

عکس: نسیم گلی

گروه بورس کالا - پس از آن که شهرداری‌ها از ابتدای سال‌جاری نسبت به تامین قیر مورد نیاز خود از بورس اقدام کردند، خبرها حاکی از آن است که وزارت راه نیز به عنوان مصرف کننده بزرگ قیر در کشور به زودی خرید خود را از این بازار آغاز خواهد کرد. بنابراین گزارش با توجه به اتمام زمان قراردادهای قبلی این وزارتخانه با واحدهای تولید قیر و روان شدن معاملات این کالا در بورس، انتظار می‌رود در روزهای آینده دستور خریدهای وزارت راه در بورس کالا ثبت شود.

به‌رغم این که بیش از این برخی منابع آگاه از احتمال ورود این خریدار بزرگ قیر به بورس در روز یکشنبه هفته جاری خبر داده بودند، اما معاملات رینگ پتروشیمی در این روز بدون حضور وزارت راه به پایان رسید؛ اما گفته می‌شود مقدمات حضور این خریدار در حال اتمام است.

در همین حال یک منبع آگاه به خبرنگار ما از آمادگی شهرداری تهران برای ورود به بورس کالا خبر داد.

با توجه به این که قراردادهای شهرداری تهران نیز در کنار دیگر شهرداری‌ها رو به اتمام است، خرید این نهاد از بورس در روزهای آینده دور از انتظار نخواهد بود.

همچنین پژمان ساعت ساز ناظر تالار بورس فرآورده‌های پتروشیمی نیز ‌در گفت‌وگو با «موج» با اعلام آمادگی این بورس در تامین قیر مورد نیاز وزارت راه و شهرداری‌ها ازطریق بورس کالا اظهار داشت: طبق اعلام شرکت نفت جی، تولیدات این شرکت قادر به تامین نیاز روزانه بازار و تقاضای وزارت راه، شهرداری‌ها و سایر شهرستان‌ها نیز می‌باشد.

وی گفت: با توجه به اظهارات نماینده فروش شرکت نفت جی تصمیم وزارت راه برای اولین خرید قیر از بورس فرآورده‌های نفتی در روز یکشنبه قرار بر اجرایی شدن بود که به دیروز موکول شده است.

وی با اشاره به قیمت یارانه‌ای قیر تصریح کرد: با شفاف شدن قیمت این محصول در بورس کالا با توجه به میزان عرضه وتقاضا وزارت راه و شهرداری‌ها و سایر پیمانکاران می‌توانند قیر را به قیمت واقعی آن از طریق این بورس تهیه نمایند و چنانچه دولت بخواهد سیاست‌های تنظیم‌گری و نظارتی خود را در بازار قیر اعمال نماید، می‌تواند با توجه به کشف قیمت واقعی در بورس کالا از اهرم‌هایی همانند تعرفه و یارانه در جهت تنظیم بازار اعمال نظر کند.

ساعت ساز ادامه داد: از زمان ورود قیر به بورس کالا با توجه به واقعی شدن قیمت این محصول به میزان قابل توجهی از قاچاق این محصول جلوگیری به عمل آمده و طی روزهای گذشته شاهد ثبات قیمت در یک میزان منطقی شده است.

وی درخصوص عرضه سایر محصولات پایین دستی نفتی و پتروشیمی‌ در در بورس فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های نفتی و پتروشیمی ‌تعهداتی را تا پیش از مصوبه هیات دولت مبنی بر الزام عرضه محصولات خود در بورس فرآورده‌های نفتی داشته باشند تا زمان محدودی قادر به عرضه کلیه محصولات خود در این بورس نخواهند بودکه امید است پس از مرتفع شدن در این زمینه سایر محصولات پایین دستی نفتی و پتروشیمی ‌در بورس کالا ارائه شود.

ناظر تالار بورس فرآورده‌های پتروشیمی‌ در ادامه خبر از تلاش بورس کالا برای راه‌اندازی رینگ صادراتی قیر در بورس فرآورده‌های پتروشیمی ‌و نفتی داد که در صورت اخذ مجوز امکان انجم معاملات در رینگ صادراتی در ماه‌های آینده انجام شود.