خبرگزاری موج - به‌رغم این که هیچ کمبودی در بازار فولاد امارات وجود ندارد و از بازار سیاه این فلز نیز خبری نیست، قیمت فولاد در امارات متحده عربی همچنان رو به افزایش است. بنابراین گزارش، هیچ کمبودی در بازار فلزات امارات وجود ندارد، اما برای خرید این فلز باید بهای بالایی پرداخت کرد. همچنین به دلیل وجود فولاد کافی در این کشور، بازار سیاهی نیز در کار نیست و فولاد در امارات به مقدار بالایی یافت می‌شود، اما قیمت‌ها افزایش بی سابقه ای داشته است. این در حالی است که در بخش سیمان، عرضه کافی وجود ندارد و بازار سیاه رونق زیادی یافته است. بهای فولاد از ابتدای سال ۲۰۰۸ افزایش بی سابقه ای داشته است و از ۳هزار درهم در هر تن به ۴ هزار درهم رسیده است که نسبت به میانگین قیمت‌ها در سال گذشته ۶۰‌درصد افزایش داشته است.

آخرین آمار منتشر شده از سوی اتاق صنعت و بازرگانی دبی نشان می‌دهد قیمت فولاد در پنج سال گذشته تقریبا ۱۴ برابر افزایش یافته است.

گفتنی است،‌ تقاضا برای فولاد در امارات متحده عربی در سال ۲۰۰۶ به ۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن رسید. همچنین انتظار می‌رود در سال ۲۰۰۸ تقاضا برای این کالا در منطقه با ۳۱‌درصد افزایش به ۱۹‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تن برسد.

تلاش کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و همچنین وجود مازاد بودجه موجب رونق سرمایه گذاری در بخش‌های متنوع شده است.

تولیدکنندگان داخلی فولاد تولیدات خود را به منظور پاسخ‌گویی به تقاضا افزایش داده‌اند، اما به‌رغم رشد بی‌سابقه تولیدات در منطقه، مصرف از تولید داخلی فراتر رفته است. برآوردها نشان می‌دهد، در طی دو تا سه سال آینده حدود ۱۰‌میلیون تن فولاد به ظرفیت کنونی فولاد کشورهای حوزه خلیج‌فارس افزوده خواهد شد. کشورهای خلیج‌فارس ۶میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار برای بالا بردن ظرفیت تولید فولاد خود هزینه کرده‌اند و انتظار می‌رود ۵‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دیگر طی سه سال آینده به این مبلغ اضافه شود.

تقاضا برای فولاد در کشورهای حوزه خلیج‌فارس در سال ۲۰۰۶ به ۱۵‌میلیون تن رسید که از این میزان ۱۴‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن به منطقه وارد شده بود و انتظار می‌رود در پی افزایش پروژه‌های ساخت و ساز این رقم به ۱۹‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تن در سال ۲۰۰۸ برسد.