آخرین قیمت‌های سنگ‌آهن و شمش فولاد اعلام شد

آزاده حسینی

طبق تازه‌ترین آماری که متال‌بولتن منتشر کرده قیمت انواع مواد اولیه فولاد در بازارهای جهانی طی مبادلات منتهی به ۲۵ فروردین‌ماه با رشد همراه بود. براساس این گزارش، نرخ بیلت صادراتی روسیه و اوکراین نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده طی مبادلات منتهی به ۲۵ فروردین‌ماه ارزان‌تر شده است. نرخ بیلت صادراتی اوکراین FOB به دریای سیاه در هر تن ۸۷۰ تا ۸۸۰دلار و نرخ بیلت صادرات روسیه به دریای‌خزر نیز در هر تن بین ۸۵۵ تا ۸۷۰دلار بود.بیلت صادراتی قزاقستان به دریای خزر نیز در هر تن ۸۵۵ تا ۸۷۰دلار قیمت خورد، اما بیلت با بالاترین نرخ خود در بازارهای جهانی روانه بازارهای ایران شد، نرخ بیلت وارداتی کشورهای CIS به ایران از بندرانزلی تنی ۹۲۰ تا ۹۴۰ دلار و تحویل به صورت C&F از بندرعباس هر تن بین ۹۷۰ تا ۹۸۰دلار بود.اما بیلت در بازارهای داخلی ایران با میانگین نرخ ۸۶۵دلار مورد مبادله قرار گرفت.نرخ بیلت وارداتی به ترکیه از سوی کشورهای CIS نسبت به مبادلات هفته قبل با رشد ۲۵دلاری مواجه شد. نرخ این بیلت تنی ۸۹۰ تا ۹۲۰ دلار بود.بیلت در بازارهای داخلی ترکیه نیز با ۲۰دلار رشد مواجه شد و نرخ این محصول را به ۹۱۰ تا ۹۳۰ دلار رساند.هند نیز بیلت خود را با نرخ ۸۴۰ تا ۸۵۰ دلار روانه بازارهای جهانی کرد.نرخ بیلت وارداتی به روسیه هم هر تن ۹۱۰ تا ۹۲۰دلار بود و چین این محصول را با نرخ ۸۹۰ تا ۹۱۰دلار صادر کرد.نرخ بیلت در بازارهای داخلی ایتالیا نیز معادل هر تن ۹۱۰ تا ۹۲۵ دلار بود، در حالی‌است که این کشور محصول بیلت را با نرخ ۹۱۵ تا ۹۳۰دلار وارد می‌کند.

اسلب

نرخ اسلب صادراتی اوکراین تحویل به صورت FOB تنی ۸۲۰ تا ۸۴۰ دلار و هند و روسیه هم این محصول را به ترتیب با میانگین نرخ ۸۰۰ و ۸۳۰دلار صادر کردند.آسیای جنوب شرقی هم اسلب را با نرخ ۸۱۰ تا ۸۳۰ دلار در هر تن از کشورهای CIS وارد کرد. همچنین این کشورها اسلب برزیل را نیز با نرخ ۸۲۰ تا ۸۴۰دلار در هر تن وارد کردند.اروپا، اسلب را با قیمت هر تن ۸۷۵ تا ۸۸۵دلار وارد کرد.

سنگ‌آهن

کنسانتره سنگ‌آهن روسیه با نرخ ۱۱۵ تا ۱۲۵دلار به اروپا صادر شد، البته تحویل این محصول در مرز روسیه صورت گرفت.نرخ کنسانتره سنگ‌آهن صادراتی به اروپا نیز در هر تن ۱۲۰ تا ۱۲۵دلار بود که تحویل این محصول نیز در مرز اوکراین صورت گرفت.نرخ سنگ‌آهن با عیار ۶۴درصد چین هم در هر تن ۱۵۳ تا ۱۵۵دلار (با احتساب هزینه‌های مازاد) بود.این کشور سنگ‌آهن با عیار ۶۶درصد را با نرخ ۲۱۰ تا ۲۱۲دلار به فروش رساند.

شمش چدن

شمش چدن برزیلی هم با نرخ ۵۹۵ تا ۶۰۰دلار صادر شد. برزیل همچنین این محصول را از بندر مادیرا Madeira با نرخ هر تن ۶۱۰ تا ۶۱۵ (با احتساب هزینه‌های مازاد) صادر کرد.شمش چدن در بازارهای داخلی چین با نرخ ۶۰۰ تا ۶۲۱دلار مبادله شد.نرخ وارداتی این محصول به ایتالیا معادل هر تن ۶۲۰ تا ۶۵۰دلار و وارداتی به آمریکا معادل ۶۴۰دلار بود.