گروه بورس کالا- شرکت بورس کالای ایران به دلیل قیمت بالای محصول ورق یک شرکت قزاقستان که تحت مالکیت میتال استیل است، با عرضه آن در روز دوشنبه هفته جاری مخالفت کرد. بنابراین گزارش بورس کالا روز دوشنبه اجازه ورود به تابلوی مبادلاتی بورس را به این شرکت قزاقی نداد و عرضه محصول شرکت را که ورق گرم بود به قیمت مناسب‌تر منوط کرد.

براساس این گزارش لیست عرضه این محصول از روز قبل عرضه در سایت رسمی شرکت بورس کالای ایران مشخص شده و قیمت آن نیز ۱۱هزار ریال در هر کیلو نرخ‌گذاری شده بود.

به گفته فعالان بازار بورس کالا به کارگزار این شرکت مهلت داده تا با عرضه‌کننده محصول بر سر پایین آوردن قیمت توافق کرده و سپس این محصول را در رینگ مبادلاتی عرضه کند.

طبق اظهار یکی از مسوولان بورس کالا محصول ورق گرم در روز موردنظر از سوی فولاد مبارکه ۷هزار و ۵۲۹ریال قیمت‌گذاری و مورد مبادله قرار گرفته بود و مبادله محصول شرکت میتال با نرخ ۱۱هزار ریال تعادل و نظم بازار را به هم می‌زند، لذا با عرضه آن با قیمت فوق در روز موردنظر موافقت نشد.

یادآور می‌شود نرخ انواع محصولات فولادی در بازارهای جهانی با رشد همراه بوده و سایه این افزایش قیمت به بازار داخلی ما نیز رسید، اما بورس کالا هنوز شاهد رشد بی‌رویه قیمت نبوده و برخی از فعالان بازار دلیل آن را عرضه شرکت‌های دولتی در بورس کالا می‌دانند؛ چرا که شرکت‌های دولتی بعد از تعطیلات نوروزی هم در مقابل رشد قیمت بازار مقاومت کرده و محصولاتشان را با قیمت‌های پایین‌تری در بورس کالا عرضه می‌کنند که گمان می‌رود این مقاومت به زودی با وسعت یافتن دامنه رشد قیمت‌ها در هم بشکند.