منتظر ورود سیمان در سال‌جاری به بورس هستیم

ایسنا- دستیبابی به بازاری قانونمند، شفاف و ایمن از اهداف شرکت بورس کالا است و کسی نباید در این مسیر مقاومت کند. زنگی آبادی ـ ناظر تالار بورس کالا -با اشاره به آغاز سه روزه فعالیت بورس کالا در سال جدید گفت: به دلیل فعالیت سه روز بورس کالا در سال ۸۷ کالاهای محدودی معامله می‌شود که تا پایان هفته جاری کالاهای عرضه شده در بورس به تدریج وارد شده و بازار جایگاه خود را خواهد یافت.

وی در مورد ورود کالاهای جدید به بورس با بیان اینکه کالاها باید از شرایط بورسی شدن برخوردار باشند، تصریح کرد: سیمان از جمله کالاهایی است که شرایط بورس را دارا بوده و چندین سال است که منتظر ورود آن به بورس هستیم که امیدواریم در سال جدید این محصول وارد بورس شود.

وی در ادامه وجود بازار سیاه سیمان را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: با وجود بازار سیاه تولیدکننده و مصرف‌کننده سود نبرده و تنها رانت‌خواران ذی نفع می‌شوند، زیرا مصرف کنندگان باید سیمان را به مبلغ ۸۵۰۰ تومان از بازار آزاد و چهار برابر نرخ مصوب دولت خریداری کنند که این امر به نفع مصرف‌کننده نیست.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم در سال جدید رانت موجود در بازار سیمان حذف شده تا مصرف‌کننده و خریدار به نرخ واقعی دست یافته و طرح‌های توسعه‌ای اجرایی شود زیرا در حال حاضر به دلیل نرخ‌های مصوب کسی حاضر به اجرای طرح‌های توسعه سیمان نیست. ناظر تالار بورس کالایی ورود سیمان به بورس کالا را از بعد اقتصادی به نفع اقتصاد جامعه دانست و اضافه کرد: در بورس قیمت‌ها شفاف شده و تولید کننده و مصرف‌کننده به قیمت واقعی خرید و فروش می‌کند که این امر به نفع اقتصاد کشور است.

وی در مورد زمان عرضه سنگ آهن در بورس کالا تنها به بیان انجام مراحل پذیرش نهایی و اطلاع‌رسانی به بازار و اظهار امیدواری از عرضه سنگ‌آهن تا پایان فروردین ماه اکتفا کرد.

زنگی‌آبادی تاکید کرد: از اهداف بورس کالا دستیابی به بازار قانونمند، شفاف و با امنیت است زیرا اقتصاد و جامعه از وجود یک بازار قانونمند و شفاف سود می‌برد، بنابراین در این مسیر نباید کسی مقاومت کرده و همه افراد باید در جهت حمایت از این بازار گام بردارند. وی معتقد است: فعالیت شرکت بورس کالا یافتن قیمت شفاف از عرضه و تقاضای متقابل است بنابراین در این بورس قیمت‌ها شفاف بوده و بازار قانونمند و ایمن وجود دارد زیرا در بازار نگرانی وجود نداشته و در صورت معامله کالا یک ریال از پول و سرمایه افراد سوخت نمی‌شود. زنگی آبادی معامله شکر در بورس کالا را مدنظر قرار داد و بیان کرد: مشکل بزرگی که در حال حاضر در مورد شکر وجود دارد اشباع انبارها به دلیل واردات شکر و عرضه بیشتر از تقاضا است که در نتیجه باعث ضربه زدن به کارخانجات شده است که این موارد باید اصلاح شود.