گروه بورس کالا- قیمت‌‌‌های میلگرد ساختمانی وارداتی از ترکیه به دلیل افزایش تقاضا در ترکیه و امارات متحده عربی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای محموله‌های ماه مه میلادی به رکورد بالای ۹۲۵دلار cfr برای هر تن دست یافت. قیمت‌های میلگرد در دو هفته‌ اخیر با جهش بالایی همراه بوده است و معاملات در بنادر اصلی خلیج‌فارس برای محصولات ماه آوریل و محموله‌های ماه مه با قیمتی بین ۹۰۰ تا ۹۵۰دلار cfr در هر تن انجام می‌شود.

قیمت‌های وارداتی محصولات در دو هفته اخیر نسبت به آخرین قیمت‌های به ثبت رسیده برای محموله‌های ماه آوریل یعنی ۸۰۵ تا ۸۱۰دلار cfr برای هر تن در بازارهای مشترک‌المنافع کشورهای حوزه خلیج‌فارس در حدود ۱۵۵دلار در هر تن افزایش پیدا کرد.

به دلیل کمبود شمش‌های موجود در بازار در چهار هفته گذشته خریداران نتوانستند هیچ شمشی را برای خرید به دست آورند. کارخانه‌های ترک شمش‌های تولیدی خود را برای خریداران داخلی نگه داشته‌اند.

یک تاجر میلگرد ساختمانی در دبی می‌گوید: مردم به دلیل افزایش غیرمنتظره قیمت‌ها دچار سردرگمی شده‌اند. کشور ترکیه برای رسیدن به قیمت‌های بالاتر برای صادرات خود صادرات شمش خود را متوقف کرده است.

دادوستدهای اخیر در DGCX نشانگر یک رابطه تنگاتنگ بین قراردادهای آینده میلگرد و قیمت‌های فیزیکی است. بنابر گزارشات هفتگی گردآوری شده DGCX، قراردادهای میلگرد برای تحویل در ماه آوریل در قراردادها با ۸۵۶دلار شروع شد و قبل از رسیدن به ۹۰/۹۰۰دلار در ۱۳مارس به بیش از ۹۰۶دلار افزایش پیدا کرد.

تجار میلگرد ساختمانی کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌گویند که حجم قراردادها در DGCX بی‌نهایت پایین است که قیمت‌ها به خوبی بیانگر سطح بازار معاملات نقدی است.

یکی دیگر از تجار میلگرد ساختمانی در دبی می‌گوید: DGCX یک ابزار سودمند تجاری است که برای تثبیت قیمت قراردادهای بلندمدت توسط شرکت‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.