روزی متفاوت در بورس کالا

خرید سر ورق فولاد مبارکه محدود به واحدهای تولیدی مجاز شد

منیژه‌ حیاتی

دیروز در حالی که بازار شدیدا مشتاق معامله اولین محموله سنگ‌آهن در تالار بورس کالا بود، عرضه این محصول به سال آینده موکول شد. عکس: نسیم گلی

به گزارش خبرنگار ما از تالار بورس کالای ایران، از جمله دلایل تاخیر ثبت سنگ‌آهن در تالار بورس، جلوگیری از تشدید قیمت‌ها در بازار آهن و افزایش هزینه‌های فولادسازان و کاهش التهاب بازار به خصوص در روزهای پایانی سال عنوان شد.

به دنبال رشد تقاضا در بازار داخلی و کاهش حجم عرضه، قیمت انواع آهن‌آلات در هفته‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه شد.

از این رو گفته می‌شود با توجه به این که عرضه سنگ‌آهن در بورس به کشف قیمت واقعی و رشد آن منجر می‌شود، عرضه آن در روزهای پایانی سال به تعویق افتاد که به احتمال بسیار قوی اولین عرضه آن سال آینده صورت خواهد گرفت.

کمتر از یک هفته به پایان معاملات سال‌جاری بورس باقی مانده و به نظر می‌رسد بورس تصمیم دارد این کالا را که در صورت عرضه و تنها یک معامله در سال‌جاری خواهد داشت از سال جدید آغاز کرده و از هر گونه تنش در بازار آهن جلوگیری کند.

از این رو هیات پذیرش کالا قرار است تا روز شنبه پس از یک بررسی اجمالی دیگر بر روی سنگ‌آهن نتیجه گزارش خود را به بازار اعلام کرده و زمان دقیق آن را به اطلاع کارگزاران برساند.

دیروز عرضه‌های فولاد مبارکه هم با تب و تاب زیادی همراه بود به طوری که پس از عرضه سرورق‌های این شرکت به دلیل تقاضای زیاد بازار، بورس اعلام کرد، تنها واحدهای تولیدی مجاز که دارای کد شناسایی نزد عرضه کننده و بورس هستند، اجازه خرید از بورس را دارند.

این اقدام که به گفته اعلام ناظر بازار برای جلوگیری از ورود دلالان به بازار توسط بورس اتخاذ شده است؛ باعث می‌شود تا تنها خریداران نهایی و واحدهای تولیدی که پروانه کسب دارند بتوانند در شرایط بحرانی و خاص بازار محصول مورد نیاز خود را خریداری کنند.

این تصمیم که در ابتدا با مخالفت چند کارگزار مواجه شد در نهایت با تاکید ناظر تالار و ارائه اسامی خریداران از سوی کارگزاران دیگر اجرا شد.

بدین ترتیب ۵۰۰ تن از این کالا به خریداران مجاز عرضه شد که با توجه به تقاضای بالا و به رقابت کشیده شدن این معامله، قیمت نهایی به ۵هزار و ۴۰۸ ریال رسید که همین مقدار کالا معامله شد.

اما تختال نازک برگشتی از نورد این شرکت به صورت عادی عرضه و معامله شد. بر این اساس ۵۰۰ تن کالا با نرخ ۶هزار و ۳۰۰ ریال عرضه شد که با رقابت خریداران، قیمت آن به ۶هزار و ۷۰۱ ریال رسید.

ورق گرم C این شرکت ۱۹هزار و ۶۲۰ تن با نرخ ۷هزار و ۵۲۹ ریال دادوستد شد.

ورق سرد B آن هم ۱۲هزار و ۸۴۰ تن با نرخ ۷هزار و ۵۷۶ ریال معامله شد.

ورق گالوانیزه G یک هزار و ۶۵۰ تن عرضه شد که با همین مقدار تقاضا با نرخ ۹هزار و ۲۴۶ ریال معامله شد.

ورق قلع اندود این شرکت یک هزار و ۳۰۰ تن و با نرخ ۱۱هزار و ۶۵ ریال دادوستد شد.

در این روز ایرالکو نتوانست شمش خالص Pا۵۰ و شمش خالص Pا۱۰۰۰ خود را به دلیل بالا بودن قیمت معامله کند؛ اما شمش

۷/۹۹-۱۰۰۰P‌ المهدی با توافق خریدار و فروشنده بر سر قیمت معامله شد.

بدین ترتیب فروشنده که در ابتدا ۳۰هزار و ۳۰۰ ریال قیمت کالای خود را در هر تن پیشنهاد داده بود، نهایتا با کاهش نرخ، این قیمت را به ۳۰هزار ریال رساند که نهایتا معامله شد.

رشد قیمت طلا و عقب‌نشینی خریداران

دیروز در پی رشد قیمت شمش طلا در معاملات بورس، از ۶ شمش عرضه شده تنها ۲ شمش مورد معامله قرار گرفت که به دلیل ثبت قیمت‌های بالا برای آن در شمش‌های بعدی خریدار با قیمت کالای عرضه شده موافقت نکرد و نهایتا معامله‌ای هم انجام نشد.

به گزارش خبرنگار ما از تالار بورس دیروز ۵ شمش با عیار ۹۹۹ و یک شمش با عیار ۹۹۸ عرضه شد که تنها ۲ شمش با عیار ۹۹۹ به فروش رفت.

در نتیجه معامله این دو شمش میانگین قیمت شمش طلا در هر گرم در بورس ایران ۲۹۹هزار و ۱۰۰ ریال اعلام شد که بر این اساس قیمت هر اونس طلا در این بازار به میانگین ۱۰هزار و ۱۷ دلار رسید.

براساس این گزارش اولین شمش طلای دیروز شمش ۹۹۹-ش ۱۹۰۲ بود که ۱۲۴۵ گرم با نرخ ۲۹۹هزار ریال ارائه شد که با توجه به ثبت تقاضای ۳۷هزار و ۳۶۰ گرمی برای آن نرخ این کالا در رقابت به ۳۰هزار تومان در هر گرم رسید.

شمش طلای ۹۹۹-ش ۱۹۰۳، دیگر شمش معامله شده دیروز بود که با وزن ۱۳۳۰ گرم و با نرخ ۲۹۹هزار ریال عرضه شد که با توجه به پیشنهاد ۲۹۸هزار ریال برای آن عرضه کننده قیمت خود را تخفیف داد و به ۲۹۸هزار و ۲۰۰ ریال رساند که نهایتا با همین قیمت معامله شد.

لازم به ذکر است با توجه به این که برخی از شمش‌های طلا با عیار یکسان عرضه می‌شود، بورس تصمیم دارد از ابتدای سال ۸۷ شمش‌های هم عیار را در یک عرضه و یکجا بر روی تابلو عرضه کند و خریداران بر مبنای عیار یکسان این شمش‌ها نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کنند.