معامله بزرگ طلا در بورس
گروه بورس کالا- همزمان با افزایش قیمت شمش طلا در بازارهای جهانی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) فرصت را طلایی شمرده و فردا برای اولین بار محصولات شمش طلای خود را در 4 عیار متفاوت و به طور جداگانه در بورس کالای کشور عرضه می‌کند. وزن شمش طلای این شرکت بین یک تا 5/1 کیلوگرم است.

عرضه این محصول می‌تواند کمک موثری در تعیین قیمت واقعی شمش طلا در بازار داخلی کند. تولید شمش طلا در کشور حدود ۲۳۲ کیلوگرم در سال است و بخش اعظم این محصول از سوی شرکت طلای موته وابسته به ایمپاسکو صورت می‌گیرد.
این شرکت حدود 6 محدوده معدنی طلا در اختیار دارد که در حال حاضر به خاطر مسائل زیست محیطی فقط از دو محدوده عملیات استخراج صورت می‌گیرد.
تولید از طلای موته حدود ۱۰ سال است که صورت می‌گیرد و این شرکت تولید طلا با عیارهای ۹۹۹، ۹۹۸، ۹۹۷ و ۹۹۵ در هزار درصد را در برنامه داد.
به نظر می‌رسد اولین عرضه طلا در بورس کالا در شرایطی که قیمت این محصول در بازارهای جهانی در اوج و حدود 987 دلار در ساعت 16:30 دیروز بود، صورت می‌گیرد.
همچنین علی‌اکبر هاشمیان مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: شمش طلای داخلی با مقدار مشخص وارد بورس شده و مورد معامله قرار می‌گیرد.
وی طلا را بورسی‌ترین کالای دنیا دانست و افزود: ورود طلا به بورس باعث میعان پذیری بازار می‌شود که در صورت راه‌اندازی اوراق آتی نیز این محصول از موقعیت‌ مناسب‌تری برخوردار خواهد شد.
هاشمیان در ادامه از راه‌اندازی فیوچر طلا در سال جدید خبر داد و گفت: تلاش این است که فیوچر سایر محصولات نیز تا پایان سال راه‌اندازی شود. وی درباره اینکه چه محصولاتی قرار است تا پایان سال وارد بورس کالا شوند، اظهار کرد: در تلاش هستیم که تا پایان سال سنگ‌آهن نیز وارد بورس کالا شود.
مدیرعامل شرکت بورس کالا در مورد افزایش تعداد کارگزاران گفت: قرار بود که تا پایان سال 10 کارگزار جدید به مجموعه جدید کارگزاران بورس کالا اضافه شوند که در حال حاضر منتظر اعلام سازمان بورس در این مورد هستیم.