متال بولتن: کمبود گندله در راه است
گروه بورس کالا- چشم‌انداز بازار گندله (ماده اولیه تولید فولادخام) نیز نشان می‌دهد که بازار این کالا نیز با کمبود مواجه خواهد بود. این کالا برای فولادساز اروپایی مهم‌تر از آسیا است و شرکت بزرگ سنگ‌آهن Vale متعلق به برزیل در صدر تولیدکنندگان گندله قرار دارد.
با توجه به اینکه مواضع سه شرکت بزرگ سنگ‌آهن در زمینه قراردادهای نرمه در آسیا به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شود، مذاکرات گندله در حقیقت به تاخیر افتاده است.

یک کارشناس معدنی می‌گوید: افزایش امسال تاحدی بود که تولیدکنندگان و مشتریان عمدتا بر روی نرمه تمرکز داشته‌اند. ما هم‌اکنون می‌توانیم نفسی کشیده و استراحتی کرده و در مرحله آخر در خصوص بازار گندله مذاکره کنیم.
یک نمونه از این کمبود وجود این شایعات قوی است مبنی بر اینکه معمولا واحد گندله‌سازی که برای تولید گندله جهت بازار آهن اسفنجی (DRI) طراحی می‌شود در چند ماه گذشته مجبور شده است که کوره بلندها را تغذیه کند.
با وجود مشخص شدن قیمت سنگ‌آهن توسط Vale، (رشد 65درصدی نسبت به سال 2007) در سال جدید، به نظر نمی‌رسد عرضه این کالا در این سال کافی باشد
و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۰۹ قیمت‌ها ۲۰درصد افزایش پیدا کند.
یک دلیل افزایش این است که عرضه داخلی سنگ‌آهن چین چندان بالا نخواهد بود، در نتیجه بازار فوری یا نقد نیز با کمبود مواجه خواهد شد.
صادرات سنگ‌آهن هند که در سال ۲۰۰۷ معادل ۹۵میلیون تن بود.
پیش‌بینی می‌شود که به دلیل راه‌اندازی طرح‌های جدید سه شرکت بزرگ و افزایش تولید شرکت‌های معدنی CSN و MMX و FMG برزیل در سال 2009 نیز همین قیمت‌های قراردادی سنگ‌آهن را داشته باشیم. شاید تنها چیزی که امسال تقاضای سنگ‌آهن را تهدید می‌کند، تعطیل شدن کوره بلندها به دلیل کمبود زغال باشد که با توجه به شرایط کنونی بازار چندان دستیابی بدان نیز آن گونه که به نظر می‌رسد مشکل نباشد.
نرمه معدن جنوب Valeا: SSF (اSouthern System Fine)
نرمه معدن کاراجاس Vale ا: SFCI