فولادسازان آسیایی در لندن

گروه بورس کالا- علی غفوری: در حال حاضر بورس‌فلزات لندن مشغول مذاکره با تولیدکنندگان عمده بیلت در آسیا درخصوص ثبت سه تا چهار مارک جدید بیلت برای قراردادهای سلف فولاد خود است. سیستم تحویل بیلت LME (بورس‌فلزات لندن) متکی بر این است که باید به یک مصرف‌کننده کیفیت و مشخصات خاص بیلت را تضمین داد که این بیلت باید از یک تولیدکننده معتبر و با مارک ثبت شده که مطابق با مشخصات درخواستی LME باشد خریداری شود. مدیر بازاریابی فولاد LME می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم که مارک‌های بیشتری توسط ترکیه، آسیا و روسیه در آینده نزدیک ارائه شود.

تاکنون هفت مارک برای قراردادهای مدیترانه و خاورمیانه به ثبت رسیده است. مبدا تولید این محصولات بلاروس، یونان، مالزی، روسیه، ترکیه و اوکراین است.مکان‌های انبارها نشان می‌دهد که در چه مناطقی مصرف بیلت بالا است. LME در نظر دارد انبارهایی را در آینده نزدیک در آمریکای شمالی معرفی کند. بورس‌فلزات لندن مصمم است قبل از اینکه دیگر طرح‌های خود برای معرفی یا به‌کارگیری سایر محصولات فولادی را آغاز کند، در قراردادهای سلف بیلت فولادی به موفقیت لازم نائل آید.

در روز ۲۵ فوریه LME به صورت آزمایشی (Soft lounch) کار خود را از طریق سکوی الکترونیکیLME در ساعت یک قبل از ظهر به وقت انگلیس و از طریق بازار تلفنی در نصف شب آغاز کرد. وزن هر واحد (lot) بیلت دادوستد شده در ۶۵LME تن بود. از ۲۴ ژوئیه قرار است بیلت فولاد به روش مشابه قراردادهای محصولات غیرآهنی آغاز خواهد شود. قیمت نقد بیلت در روز ۲۴ ژوئیه مشخص خواهد شد.

تایوان و ممنوعیت صادرات بیلت و میلگرد ساختمانی

وزارت امور اقتصادی تایوان در نظر دارد از پنجم ماه مارس به مدت سه ماه برای کنترل افزایش قیمت‌های داخلی فولادهای ساختمانی بیلت و میلگرد ساختمانی را ممنوع نموده و صادرات انواع تیرآهن و قراضه را تنظیم نماید. برای صادرات تیرآهن و قراضه آهنی باید از سازمان بازرگانی خارجی مجوز اخذ نمود، وزارت امور اقتصادی قرار است در خصوص ادامه این سیاست‌ها پس از پایان سه ماه مجددا تصمیم‌گیری نماید. این ممنوعیت زمانی مطرح شد که واحدهای نورد ضمن لابی و مذاکره از دولت خواستند که به دلیل محدودیت عرضه و افزایش قیمت بیلت صادرات را کنترل کند. انجن آهن و فولاد تایوان معتقد است این ممنوعیت چندان موثر و مفید نخواهد بود، زیرا تایوان بیلت زیادی صادر نمی‌کند.