گروه بورس کالا- آلومینیوم به تازگی رکورد جدیدی در مبادلات بورس فلزات لندن ثبت کرده است.
طبق تازه‌ترین گزارش‌هایی که از بازارهای جهانی به‌دستمان رسید، در بازار آلومینیوم چیزی اتفاق افتاده که مایه شادی و شعف برای دست‌اندرکاران آن است. قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن طی هفت‌ ماه گذشته به بالاترین سطح خود رسیده و می‌رود که به ۳۰۰۰ و ۱۰۰ دلار در هر تن نزدیک شود. مدیر فروش شرکت RUSAL تایید کرد چیزی که تولیدکنندگان برای آن امیدوار بوده‌اند، این است که احساس می‌شود تا حدی تقاضا در آمریکا روبه‌افزایش گذاشته است. اما قبل از اینکه تحلیل‌گران تحلیل درستی از روند بازار آلومینیوم در سال ۲۰۰۸ بدهند، باید منتظر تحولات معکوس شد.

دلیل افزایش قیمت آلومینیوم در هفته گذشته مشکلات ناشی از بحران برق در آفریقای جنوبی و چین بوده که موجب نگرانی در عرضه آن شده است.
از آنجایی‌که مشکلات برق بسیار جدی است، افزایش قیمت بسیار جنبه احساسی داشته است تا قطع واقعی برق.
تقاضا می‌تواند در بازار فیزیکی افزایش پیدا کند، اما هنوز در انبارهای این فلز موجودی بالایی وجود دارد که می‌تواند مانع هرگونه توقف عرضه آن در آینده شود. علاوه بر این هرگونه افزایش در قیمت‌های آلومینیوم می‌تواند مشوق یا زمینه‌ساز پیدایش موجودی‌های بی‌سابقه یا گزارش‌شده‌ای در بازار آن شود.
در حال حاضر احتمالا هرگونه افزایش موجودی بازار می‌تواند مانع افزایش پریمیوم‌های این فلز شود. نرخ فروش نقدی آلومینیوم در رینگ مبادلاتی ۲۹ فوریه ۳هزار و ۸۶دلار و خرید نقدی این فلز هم معادن ۳هزار و ۸۵دلار و ۵۰سنت بود.
این گزارش حاکی است نرخ مس نیز در مبادلات 29فوریه از رشد برخوردار شده و با آلومینیوم همراهی کرد. به‌طوری‌که از رشد 75دلاری برخوردار شده و برروی رقم 8هزار و 540دلار و 50سنت بسته شده است. خرید نقدی این فلز هم با 50سنت ارزان‌تر مبادله شد.
سرب و روی هم هر یک در مبادلات ۲۹ فوریه با رشد ۵۵ دلاری همراه شد و نرخ خرید نقدی فلزات فوق را به ۸هزار و ۵۴۰دلار و ۲هزار و ۲۷۰دلار رساند. فروش نقدی سرب و روی هم هر یک با نرخ ۳هزار و ۳۹۴دلار و ۲هزار و ۷۲۱دلار انجام شد.
آلیاژ آلومینیوم نیز با رشد 40دلاری با نرخ 2هزار و 741دلار به فروش رسید. خرید نقدی این فلز با یک دلار اختلاف نرخ انجام شد.
قلع هم در مبادلات ۲۹فوریه از رشد ۲۹۵دلاری برخوردار شد، نرخ خرید نقدی این فلز ۱۸هزار و ۶۹۵دلار و فروش نقدی این فلز با قیمت هر تن ۱۸هزار و ۷۰۰دلار صورت گرفت.
نیکل تنها فلزی بود که در مبادلات 29فوریه از افت برخوردار شد، این فلز روز قبل بیشترین رشد قیمت را از آن خود کرده بود، اما این رشد دوام نیافت و در 29فوریه افت 1200دلاری را تجربه کرد. نرخ خرید نقدی این فلز 31 هزار و 500دلار و فروش آن با قیمت هر تن 31هزار و 505دلار انجام شد.
موجودی انبارهای بورس‌فلزات لندن در تاریخ ۲۹فوریه معادل ۴۰هزار و ۸۰تن آلیاژ آلومینیوم، ۹۴۸هزار و ۵۷۵تن آلومینیوم، ۱۴۴هزار و ۸۵۰تن مس، ۴۵هزار و ۶۰۰تن سرب، ۴۷هزار و ۸۶۸تن نیکل، ۱۰هزار و ۱۸۰تن قلع و ۱۲۳هزار و ۴۰۰تن روی بود که از این مقدار ۳۹هزار تن آلیاژ آلومینیوم، ۹۱۱هزار تن آلومینیوم، ۱۱۳هزار و ۴۲۵تن مس، ۴۴هزار و ۷۵۰تن سرب، ۴۷هزار و ۱۸۴تن نیکل، ۹هزار و ۶۰۰تن قلع و ۱۱۸هزار تن روی مبادله شد.