ایسنا - بورس فرآورده‌های نفتی روسیه از فردا دوشنبه آغاز به‌کار می‌کند.

ناتالیا کوچینسکایا، دبیرمطبوعاتی بورس سنت پترزبورگ، اطلاع داد که معاملات فرآورده‌های نفتی در این بورس از روز دوشنبه ۳ مارس - ۱۳ اسفند ماه - آغاز می‌شوند.

به گفته وی، در حال حاضر درخواست‌ها دریافت می‌شوند که پیش از آغاز معاملات پذیرش آنها متوقف خواهد شد. دولت روسیه در تابستان سال ۲۰۰۷ میلادی تصمیم گرفت که در فدراسیون روسیه بورس فرآورده‌های نفتی راه‌اندازی کند که در چارچوب آن خریداران دولتی (وزارت دفاع و وزارت کشاورزی) موظف به خرید حداقل ۱۵‌درصد از سوخت سالانه مورد نیاز خود هستند.

همچنین شرکت‌های نفتی که در معاملات شرکت کنند، از طریق کاهش عوارض صادراتی تشویق خواهند شد.

بورس نفت کیش قادر به جذب سرمایه‌گذاران خارجی است

قائم مقام شورای بازرگانی ایرانیان دبی گفت: بورس نفت کیش می‌تواند زمینه حضور کلیه سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران و به خصوص نفت و پتروشیمی در این جزیره و دیگر بورس‌های کشور را فراهم کند.

«ناصر هاشم‌پور» افزود: بورس نفت کیش اگر به درستی مدیریت شود می‌تواند کلیه کشورهای تولیدکننده نفت و حتی خریداران آن را به خود جذب کند.

وی با اشاره به اینکه جزیره کیش توانمندی‌های لازم را در این زمینه دارد، گفت: مسوولان و مدیران بورس نفت کیش باید از طریق تبلیغات گسترده، کشورهای تولیدکننده و خریداران نفت و پتروشیمی را مجاب کنند تا با خیالی آسوده وارد این بورس شوند.

هاشم‌پور تاکید کرد: برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان بخش نفت، گاز و پتروشیمی نیز می‌تواند موجب رونق هرچه بیشتر بورس نفت کیش شود.

وی گفت: اگر بورس نفت کیش نتواند در بازارهای نفت و پتروشیمی به درستی زمینه جذب سرمایه‌های این بخش را فراهم کند، دیگر رقبا از این فرصت استفاده خواهند کرد و به مقابله با آن خواهند پرداخت.