مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت ورق گرم در چین از ابتدای سال ۲۰۰۷، روند افزایشی خود را همچنان حفظ کرد، ولی در چند روز اخیر بعد از اعلام افزایش ۶۵‌درصدی قیمت سنگ آهن با بالاترین جهش قیمت در این مدت روبه‌رو شد.

قیمت پیشنهادی ورق گرم ضخامت ۱۶میلی متر در بازار شانگهای،

۵۷۸۰یوان - حدود ۸۰۳دلار - بوده است که نسبت به قیمت ۱۳ فوریه یعنی اولین روز بازگشایی بازار پس از جشن بهاره ۴۸۰یوان - حدود ۶۷ دلار - افزایش داشته است. در حال حاضر، قیمت پیشنهادی صادرات ورق گرم کارخانه‌های درجه ۱، ۹۰۰ دلار و کارخانه‌های درجه ۲، ۸۶۰ تا ۸۸۰ دلار هر تن فوب است. به علت افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی چین، پیشنهادی برای صادرات از طرف فروشندگان ارائه نمی‌شود، چون انجام معامله در شرایط فعلی، کار بسیار دشواری است. صادرات قراضه از روسیه افزایش یافت

کل حجم صادرات قراضه روسیه به ۴۲۴هزار تن در ژانویه ۲۰۰۸ رسید که این میزان نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۱۰درصد رشد نشان می‌دهد. در همین زمان، صادرات قراضه به اسپانیا، روسیه و کره جنوبی هم به مراتب بیشتر شده است و ترکیه به عنوان اصلی‌ترین وارد‌کننده قراضه از روسیه، حجمی معادل ۱۳۷هزار تن از این محصول را در ژانویه وارد کرده است که این میزان نسبت به ژانویه سال قبل ۲/۳‌درصد رشد نشان می‌دهد.

افزایش قیمت ورق سرد در CIS

قیمت ورق سرد کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در ۱۴ روز اخیر، هر تن ۱۰۰دلار افزایش یافته است. علت این امر، تقاضای قوی عنوان شده است. در حال حاضر، ورق سرد محصول اکراین و روسیه، ۸۲۰ تا ۸۶۰دلار هر تن فوب تحویل مارچ عرضه می‌شود. از سوی دیگر، عدم رقابت چینی‌ها، عرضه کنندگانCIS را در موقعیت خوبی قرارداه است تا قیمت را بالا ببرند.

محدودیت عرضه فولاد در برزیل

تعادل عرضه و تقاضای فولاد در برزیل، احتمالا در سال‌جاری با مساله روبه‌رو خواهد شد، زیرا هیچ طرحی برای افزایش ظرفیت تولید فولاد در این کشور وجود ندارد. رِییس انجمن توزیع‌کنندگان فولاد برزیل اظهار داشته است که اگر مصرف فولادهای تخت در سال ۲۰۰۸، معادل ۱۵‌درصد افزایش یابد، تقاضا با محدودیت ظرفیت تولید روبه‌رو خواهد شد. ظرفیت تولید فولاد این کشور، معادل ۱۴میلیون تن است که بسیار نزدیک به مصرف است. این مشکلات احتمالا در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ پیش خواهد آمد. در ضمن قیمت فولاد وارداتی هم به علت افزایش قیمت‌ها و هزینه حمل، بالا رفته است.

تمرکز آنگولا بر اکتشافات سنگ آهن

آنگولا امیدوار است سرمایه گذاری برای اکتشاف سنگ‌آهن را افزایش دهد. دلیل این امر، رهایی از وابستگی به تولید نفت و الماس است. وزیر معادن و اکتشافات آنگولا در کنفرانس سالانه معادن آفریقا اعلام کرد که سنگ آهن، یکی از کالاهایی است که آنگولا برداشت آن را به زودی شروع خواهد کرد. وی افزود دولت آنگولا به دنبال افزایش درآمد نفت، شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی است تا در بخش سنگ آهن سرمایه‌گذاری نمایند. افزایش تقاضای جهانی این کالا، خود عامل تشویق این سرمایه‌گذاری‌ها است. مشکل اصلی آنگولا، عقب افتادگی زیر ساخت‌های اقتصادی این کشور است. راه آهن، بندر و راه در خلال جنگ داخلی این کشور به شدت لطمه دیده است. با اینکه آنگولا با نفت و الماس شناخته می‌شود، دولت این کشور به دنبال توسعه بهره‌برداری از دیگر منابع به‌خصوص سنگ آهن و طلا است.

سرمایه‌گذاری ۶میلیارد دلاری سورستال

کارخانه سورستال در روسیه تصمیم دارد ۶میلیارد دلار در توسعه کارخانه کلیدی خود و ساختمان های مربوطه، سرمایه گذاری کند. تا سال ۲۰۱۱ این کارخانه باید ۲۵درصد به تولید خود بیافزاید که ۷۰درصد این تولید در بازار داخلی روسیه به فروش خواهد رسید. علت این امر، رشد ساختمان سازی به نسبت ۲۰درصد است. همچنین توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی روسیه به‌خصوص در بخش انرژی و تغییر ساختار اقتصادی عنوان شده است. سورستال، نگران تغییرات عرضه مواد اولیه و افزایش قیمت آن در بازار جهانی نیست. علت این امر، پایین بودن ریسک بحران اقتصادی در روسیه است. در حال حاضر روسیه، برزیل و آسیا موتور اقتصادی جهان هستند.