گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: التهاب قیمت قیر، پس از عرضه آن در بورس کالای ایران، پدیده‌ای است که به عقیده اغلب فعالان بازار به دلیل جدید‌الورود بودن این کالا و عدم آشنایی بازار با آن، کاملا طبیعی بوده و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده قیمت این محصول تا حدودی تعدیل شود. البته این بدان معنا نیست که رشد قیمت قیر در بورس کالا در هفت روزی که از بورسی شدن این کالا می‌گذرد، برای عرضه‌کننده یا خریدار قابل قبول نبوده بلکه برعکس شفافیت بورس و قیمت‌گذاری محصولات عرضه شده بر اساس نظام عرضه و تقاضا، باعث شد تا این محصول پس از مدت‌ها به قیمت‌های منطقی و واقعی خود برسد. این نکته‌ای است که مدیر فروش نفت پاسارگاد یکی از عرضه‌کنندگان قیر در بورس مطرح کرده و در این خصوص به خبرنگار ما در تالار بورس و افزایش قیمت آن گفت: بورس کالا باعث منطقی شدن قیمت قیر شد و آن را به قیمتی رساند که در بازار سنتی به دست مصرف‌کننده می‌رسید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پایین بودن حجم عرضه باعث افزایش بی‌رویه قیمت آن و التهاب غیر منطقی نخواهد شد، گفت: روند رو به رشد قیمت قیر با توجه به میزان تولید در حال حاضر طبیعی است، اما قطعا در هفته‌های آینده روند صعودی قیمت‌ها آرام‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات فعلی شرکت‌های تولید کننده نیز گفت: در حال حاضر تولید کنندگان در شرایط به خصوصی قرار دارند و در بخش تولید با مشکلات مقطعی روبه‌رو شده‌اند که با رفع این موانع حجم تولیدی شرکت‌ها و میزان عرضه به تعادل برسد.

وی با اعلام این که یکی دیگر از راه‌های کنترل بازار قیر در بورس کالا راه‌اندازی معاملات سلف است، گفت: خوشبختانه با موافقت «بورس» معاملات سلف این کالا از روز دوشنبه این هفته آغاز شد.

در همین حال سعید فتاح‌زاده از مدیران فروش شرکت آذربام نیز که برای آشنایی بیشتر با نحوه معاملات بورس در تالار حضور یافته بود در خصوص افزایش قیمت قیر و تاثیر آن بر قیمت محصولات نهایی گفت: رشد قیمت در بورس باعث افزایش ۵۰درصدی نرخ محصولات نهایی شده است، اما کیفیت کالایی که در بورس عرضه می‌شود به دلیل نظارت‌هایی که وجود دارد ۲۰۰ برابر شده و کاملا دگرگون شده است. وی خاطر نشان کرد: عرضه قیر در بورس علاوه بر این که قیمت را منطقی کرده باعث منطقی شدن بازار این محصول نیز شد. به طوری که در حال حاضر هر خریداری بدون هیچ گونه ارجحیت می‌تواند خرید خود را از بورس انجام دهد در حالی که چنین شرایطی قبلا وجود نداشت.