دلگرمی «میتال» به فولادسازان جهان

گروه بورس کالا - علی غفوری: آرسلورمیتال گفت که نسبت به بازار فولاد در سال ۲۰۰۸ خوش‌بین است. و هیچ گونه اشاره به بحران‌های مالی جهانی نکرد. بزرگترین فولادساز در جهان هفته گذشته گزارش داد که سود خالص آن در سال ۲۰۰۷ به ۴/۱۰میلیارد دلار رسید که زمینه این رشد، قیمت‌های بالای فولاد در جهان بوده است.

این گروه در طول سال گذشته ۷/۱۰۹میلیون تن محصولات فولادی فروخته است که از ۵/۱۱۰میلیون تن در سال ۲۰۰۶ کمتر است، اما درآمد حاصل از فروش آن با ۷۹/۱۸درصد افزایش به ۱۰۵میلیارد دلار رسید که این رقم در سال ۲۰۰۶ معادل ۵/۸۸میلیارد دلار بود و زمینه ساز این رشد نیز میانگین قیمت‌های فروش بالاتر است.

شرکت اعلام کرد که با ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا خصوصا در آمریکای شمالی که در آنجا تقاضا ضعیف شده بود عملکرد مطلوب و سود قابل توجهی را به دست آورد. میتال اشاره خاصی به استمرار قدرت بازار چین کرد و اضافه کرد که ۲درصد رشد بازار چین می‌تواند ۸درصد کاهش توان بازار آمریکا را جبران کند. اگرچه میتال اشاره‌ای نیز به این نکته داشت که افزایش مواد اولیه توام با سردرگمی اقتصاد جهانی می‌تواند باعث مشکلاتی برای شرکت‌ها و صنایع شود ولی همچنان با اطمینان کامل از سال ۲۰۰۸ صحبت می‌کرد.

میتال پیش‌بینی کرد که در سه ماه اول امسال Ebitda آن به ۵-۷/۴میلیارد دلار رسیده و میزان فروش آن نسبت به سه ماه چهارم سال گذشته افزایش خواهد یافت. شرکت اعلام کرد که تولید و فروش محصولات تخت کربنی آن در آمریکا، فروش تولید محصول تخت کربنی در اروپا، محصولات طویل آن در آمریکا و اروپا و نیز فروش تولیدات فولاد ضد رنگ آن دو سه‌ماهه اول امسال از سود و حجم قابل ملاحظه‌ای برخوردار خواهد شد. میتال اضافه کرد که رکورد درآمد، با ۴/۱۹ میلیارد دلار Ebitda حدود ۲۷درصد بالاتر از نتایج سال ۲۰۰۶ بوده و جریان نقدینگی قوی از بهره‌برداری‌های گروه حاصل شد.

راه‌‌اندازی گندله‌سازی برزیل در چین

تولید واحد مشترک گندله‌سازی شرکت vale برزیل و چینی‌ها با ظرفیت ۲/۱میلیون تن در سال در استان گوانگ‌دونگ آغاز شد.

شرکت vale ۲۵درصد سهام این گندله‌سازی را در اختیار داشته و الباقی آن به یک شرکت فولادسازی چینی تعلق دارد

pioneer steel) Valeس). سنگ‌‌آهن هماتیتی آنرا براساس یک قرارداد سی‌ساله تامین خواهد نمود و شرکت چینی نزد تدارکات حمل و نقل را ارائه خواهد داد. منابع مالی این کارخانه گندله‌سازی را گروه بانکی هنگ‌کنگ، استرالیا و نیوزلند تامین نموده‌اند. قرار است در فاز دوم طرح توسعه ظرفیت‌ آنرا به دو برابر افزایش دهند.