بورس نیوز - مدتی است که از راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی می‌گذرد و کارگزاری‌‌های متعددی نیز در آن مشغول به کار هستند اما هنوز بعد از گذشت این مدت و حتی بعد از ادغام بورس کالای کشاورزی و فلزات شاهد عملکرد ... بورس نیوز - مدتی است که از راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی می‌گذرد و کارگزاری‌‌های متعددی نیز در آن مشغول به کار هستند اما هنوز بعد از گذشت این مدت و حتی بعد از ادغام بورس کالای کشاورزی و فلزات شاهد عملکرد خوبی در این بخش نیستیم با توجه به اهمیت کشاورزی به عنوان یک بحث مهم و استراتژیک در بخش توسعه کشور و اینکه این روزها تامین کالای کشاورزی در سطح جهانی با توجه به افزایش روز افزون تقاضا بسیار مورد توجه است لذا راه‌اندازی بورس این کالا اقدام مفید در این راستا است و موجبات فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب برای رسیدن به توزیع محصولات کشاورزی قوی در کشور را فراهم می‌سازد و با توجه به این مطلب بورس کالای کشاورزی باعث افزایش مشارکت بخش خصوصی در کشاورزی می‌شود که این خود رونق این صنعت را به دنبال خواهد داشت.

محمودی، مدیرعامل شرکت کارگزاری توسعه کشاورزی و پاسخ به این سوال چرا بورس کالای کشاورزی هنوز به جایگاه اصلی خود دست نیافته است؟ گفت: از دلایل عدم موفقیت در این بخش را عدم حمایت اصولی و مداوم توسط دولت و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان ارگان اصلی در این بخش دانست و محقق نشدن وعده‌‌های مسوولین ذی‌ربط دانست.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه زمان زیادی از راه‌اندازی بورس پتروشیمی نمی‌گذرد اما به دلیل اینکه وزارتخانه مربوط در این بخش توجه خوبی به این بورس دارد و کالای تولیدی خود را در این بورس مورد معامله قرار می‌دهد در این بخش شاهد رشد مناسبی هستیم که اگر این کار در بورس کشاورزی بصورت واقعی عملی می‌شد در این بخش نیز شاهد رشد خوبی بودیم اما این امر تاکنون محقق نشده است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود اضافه کرد: با توجه به روند موجود در بورس کشاورزی و همکاری نکردن ارگان‌ها دولتی مربوط در این بخش در آینده نمی‌توان انتظار پیشرفت را در این بخش داشت و حتی شاهد روند نزولی خواهیم بود.

محمودی تنها راه برون رفت از این مشکل را که مد نظر سازمان بورس نیز است راه‌اندازی معاملات بورس به صورت اوراق بهادار دانست که این کار موجب افزایش اعتماد سرمایه‌گذار و در پی آن رشد بورس کشاورزی خواهد شد.

وی در پایان خواستار تعامل بهتر نهادهای دولتی فعال در بخش کشاورزی بخصوص وزارت جهاد کشاورزی با بورس کالای کشاورزی و همچنین عملی شدن وعده‌‌های داده شده در این بخش از سوی مسوولین شد و اضافه کرد که با توجه به اینکه ۹۰درصد موفقیت در این بخش منوط به توجه وزارت جهاد کشاورزی که به عنوان ارگان متولی بخش کشاورزی در کشور است تا محقق شدن تعامل مناسب بین این بخش با شرکت‌های کارگزاری و ایجاد یک اعتماد پایدار نمی‌توان شاهد رشد در بخش بورس کالای کشاورزی بود.