فشار بازار بر فولاد مبارکه

گروه بورس کالا: منیژه حیاتی- به‌رغم آنکه روز گذشته در معاملات بورس کالای ایران، سعی شد تا با تمهیداتی چون تخصیص عرضه به کارگزاری‌ها و همچنین افزایش حجم ورق ۲ موجود در سبد ورق گرم C فولاد مبارکه، از رشد قیمت‌ها جلوگیری شود، اما به دلیل بالا بودن حجم تقاضا و رشد متداوم قیمت‌ها‌ در بازار غیررسمی در چند روز اخیر، قیمت این کالا بازهم با روند صعودی همراه شد. عطش بازار برای خرید این کالا تا حدی بود که باعث شد جلسه معاملاتی فولاد در این روز با معامله قابل توجه ۱۹۷ هزار و ۳۰تن ورق مواجه شود که ارزش آن برابر یک تریلیون و ۴۴۳میلیارد و ۳۷۳ میلیون و ۹۳۰ریال اعلام شد.

براساس این گزارش دیروز پس از آنکه ۸هزارتن ورق گرمC

فولاد مبارکه در تالار عرضه شد، خریداران به سرعت و بدون هیچگونه تردیدی ۱۵۵هزار و ۵۰۰تن تقاضا برای آن به ثبت رساندند که در این زمان نماینده فولاد مبارکه اعلام کرد در هر ۵۰۰تن سفارش خرید ورق، ۳۰درصد ورق با ضخامت ۲وجود دارد که این مساله با مخالفت کارگزاری‌ها مواجه شد، چرا که آنها معتقد بودند از آنجا که هفته‌های قبل تنها ۱۰درصد از این سبد به ورق ۲اختصاص می‌یافت، این هفته نیز باید به همین شکل عمل شود. در نتیجه با طولانی شدن زمان معامله این کالا و داغ شدن فضای چانه‌زنی میان خریداران و فروشندگان، فولاد مبارکه نهایتا در تصمیم خود تجدید نظر کرد و اعلام کرد عرضه خود را به همان روش قبلی ادامه خواهد داد در نتیجه ضمن افزایش عرضه به ۱۵۶هزار و ۳۰۰تن، تقاضا نیز به ۱۹۶هزار و ۸۰۰تن رسید.

اما باز هم به دلیل بالا بودن حجم تقاضا و به‌رغم آنکه عرضه‌کننده به هر کارگزار ۵هزار تن کالا اختصاص داد، بازار به رقابت کشیده شد و نهایتا قیمت از ۷هزار و ۴۲۰تن به ۷هزار و ۷۷۹ریال رسید. با توجه به مجموع قیمت‌های ثبت‌شده در جریان رقابت کارگزاران، ۷هزار و ۴۲۰ریال برای این محصول فولاد مبارکه ثبت شد. برخی فعالان بازار معتقدند یکی از دلایل اصلی بالا بردن درصد ورق سایز ۲ توسط فولاد مبارکه پایین بودن قیمت آن در بازار در مقایسه با سایزهای دیگر است که وجود هرچه بیشتر آن در گروه ورق C می‌تواند به کنترل قیمت‌ها کمک کند.

ورق سرد B با ۲۲هزار و ۱۹۰تن تقاضا، ۲۵هزار و ۹۹۰تن تقاضا داشت که در نهایت همان مقدار عرضه شد که با قیمت ۷هزار و ۳۲۶ریال به ثبت رسیده بود دادوستد شد که قیمت میانگین برای آن ۷هزار و ۳۶۰ریال اعلام شد.

ورق گالوانیزه G، دیگر کالای این شرکت بود که دیروز برای سلف ۳۱/۲/۸۷ عرضه شد که حجم عرضه در ابتدا ۶۰۰تن بود که با توجه به افزایش تقاضا به ۳هزار و ۴۲۰تن و ثبت تقاضای ۱۹۰۰تنی برای ورق رنگی، نهایتا عرضه‌کنند حجم عرضه را بالا برد و به ۹هزار و ۹۴۰تن رساند که در این زمان تقاضا مجددا افزایش یافت و به ۱۰هزار و ۳۱۰تن رسید. در نهایت ۹هزار و ۹۴۰تن از این کالا به قیمت ۹هزار و ۲۴۶ریال دادوستد شد.

تختال نازک برگشتی از نورد، نقدی ۱۱/۱۲/۸۶ در ابتدا ۳هزار تن به قیمت ۶هزار و ۴۱۹ ریال رسید که به دلیل پایین‌تر بودن حجم تقاضا در مقایسه با عرضه، معاملات به حراج رسید و فروشنده مجبور به کاهش قیمت شد و نهایتا ۲هزار و ۱۵۰تن کالا با قیمت ۶هزار و ۳۰۰ریال دادوستد شد. سر ورق فولاد مبارکه نقدی ۱۱/۱۲/۸۶، ۴هزار تن با نرخ ۵هزار و ۲۵۰ریال عرضه شد و به دلیل اینکه امکان افزایش عرضه وجود نداشت، همین مقدار کالا با نرخ اعلام شده دادوستد شد. ورق قلع‌اندود ۲هزار و ۴۵۰تن سلف ۳۱/۲/۸۷ عرضه شد که نهایتا همین تعداد کالا با نرخ ۱۱هزار و ۶۵تن دادوستد شد.

آلومینیوم

باز هم به فروش نرفت

دیروز مجددا شمش ۷/۹۹-P۱۰۰ المهدی به دلیل بالا بودن قیمت نه تنها ثبت نشد، بلکه باز هم بدون خریدار باقی ماند. کارگزار عرضه‌کننده ۴۰تن از این کالا را با نرخ ۲۹هزار ریال اعلام و مجددا افزایش قیمت آلومینیوم در بازار LME (بورس‌فلزات لندن) را عامل اصلی این قیمت‌گذاری عنوان کرد که باز هم ناظر تالار با بیان اینکه ثبت این قیمت، بازار را ملتهب می‌کند از آمدن آن بر روی رینگ جلوگیری کرد.