گران نفروشید

گروه بورس کالا- وزیر فولاد هند (Ram vilas Paswan) از شرکت‌های فولادسازی این کشور خواسته است که در خصوص تصمیم بر افزایش ۵۰دلار در هر تن قیمت‌های محصولات فولادی خود بررسی‌های لازم را به عمل آورند.

آقای وزیر به خبرنگاران گفته است اگرچه قیمت‌های جهانی فولاد در دست ما نیست ولی شرکت‌های فولادسازی هند باید قیمت‌های خود را تعدیل کنند. پسوآن اعلام کرده است که وزارت نشستی را با فولادسازان داخلی خود برای بررسی دلیل این افزایش قیمت‌های فولاد برگزار خواهد کرد.

طی ماه گذشته نظر آقای وزیر نسبت به قیمت‌گذاری تغییر پیدا کرده است چون آقای پسوآن اعلام کرده بود که این وزارت در قیمت‌گذاری فولاد مداخله نخواهد کرد چون این کالا به صورت جهانی قیمت‌گذاری می‌شود.

اما یک مقام رسمی از شرکت بزرگ فولادسازی هندی اعلام کرد که بعید به نظر می‌رسد که شرکت‌های فولادسازی قیمت‌های خود را کاهش دهند.

فولادسازان می‌گویند وزارت فولاد باید ابتدا از سازمان ملی توسعه مواد معدنی (NMDC) بپرسد که چرا قیمت سنگ‌آهن را افزایش داده‌اند چون از زمانی که این سازمان زیر کنترل وزارت فولاد رفته است اقدام به افزایش قیمت‌های مواد اولیه خصوصا سنگ‌آهن و زغال کک‌شو کرده است و دولت نیز اقدامی در جهت کنترل این افزایش‌ها نکرده است.

این مقام رسمی می‌گوید که این شرکت هنوز درخواستی از طرف وزارت فولاد برای نشست بررسی‌های مجدد قیمت فولاد دریافت نکرده است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد نورد سرد (Corsma) نیز از وزارت فولاد خواسته است که قیمت‌های فولاد را کنترل کند.

مدیر اجرایی Corsma گفته است که ما به وزارت فولاد هند در خصوص افزایش ناعادلانه قیمت فولاد شکایت خواهیم کرد.

کارشناسان می‌گویند امکان کاهش ۱۰۰دلار در هر تن قیمت فولاد وجود دارد. مجتمع‌های فولادسازی هند نسبت به فولادسازان خارجی ۳۱/۲۵دلار در هر تن کمتر به سنگ‌آهن پول می‌پردازند و این کاهش هزینه‌ها می‌بایستی به مشتریان انتقال پیدا کند.

تولیدکنندگان هندی یا دارای معادن اختصاصی سنگ‌آهن هستند یا آنها مواد اولیه مورد نیاز خود را از NMDC می‌خرند که در مقایسه با قیمت‌های بین‌المللی ۵۰دلار کمتر است. آنها به اندازه قیمت‌های جهانی برای سنگ‌آهن نمی‌پردازند بنابراین چرا باید قیمت‌های فولاد خود را در حد جهانی بالا ببرند.