امکان ادامه افزایش قیمت مس در هفته آینده

با افت ذخایر انباری مس به پایین ترین حد در طول ۱۶‌ماه گذشته، احتمالا قیمت این فلز در هفته آینده افزایش خواهد یافت.

پانزده تن از بیست تحلیلگر و بازرگانی که در ۲۱ و ۲۰ فوریه جاری به بررسی وضعیت بازار پرداخته اند، پیش‌بینی می کنند که قیمت مس هفته آینده بالا می رود. چهار تن از آنها انتظار کاهش قیمت را دارند و یکی از آنها نیز نظر خاصی ارائه نداده است. مس برای تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن در هفته جاری ۲/۸‌ درصد رشد قیمت داشت. این فلز از آغاز سال جاری میلادی ۲۵‌درصد ترقی کرده است. ذخایر انباری مس که از طریق بورس فلزات لندن، بورس سلف شانگهای و بخش کامکس بورس تجاری نیویورک ردیابی شده اند، به پایین‌ترین حد خود از اکتبر ۲۰۰۶، به ۱۷۹هزار و ۲۴۴تن رسیده اند.

مصرف فلز در چین و ایالات‌متحده، آینده مس

با آنکه متوسط مصرف سرانه فلز در ایالات‌متحده، نه برابر چین و ۱۵‌برابر هند است، این کشور در حال حاضر کمتر از سابق بر بازار فلزات جهانی تاثیرگذار است. این گفته رییس جهانی بخش فلزات صنعتی شرکت سوکدن (Sucden Ltd) در ایالات‌متحده در سخنرانی اخیرش در کنفرانس چشم انداز فلزات در سال ۲۰۰۸ در بورس اوراق بهادار Desjardins است. او گفت، نکته مهمی که در رابطه با چین شایان توجه است گرایش این کشور از تولید به زیرساخت‌ها است. وی در ادامه افزود: ضمنا، مس که رشد قیمتش از زمان افت‌های پیاپی ای که داشت چهار برابر بوده و دچار ضعفی که دیگر فلزات پایه تجربه کرده اند نشده است، در نقش فشارسنجی برای فلزات دیگر

عمل می کند.

رشد قیمت قراضه مس در توکیو

قیمت بازاری هر کیلوگرم قراضه سیم مسی نمره یک در توکیو به ۸۰۰‌ین رسید و قیمت رسمی هر تن شمش مسی ژاپنی برای اولین بار در طول سه‌ماه و نیم گذشته به ۹۱۰هزار ‌ین افزایش یافت.

قیمت قراضه مس با توجه به کمبود عرضه آن می تواند افزایش بیشتری نیز داشته باشد.