سیاست‌گذاری مشترک فولاد‌سازان ژاپن

مرکز خدمات فولاد ایران- شرکت‌های نیپون استیل، سومیتومومتال و کوبه استیل موافقت کردند که برای همکاری نزدیک‌تر، سهام یکدیگر را خریداری کنند.

این تصمیم به دنبال تلاش‌هایی صورت گرفته است که از اکتبر ۲۰۰۷ شروع شده است تا بر اساس آن، آنها بتوانند در سیاست‌های یکدیگر، مشارکت بیشتری داشته باشند. بر این اساس، نیپون استیل و سومیتومومتال هر کدام یکصدمیلیارد ین سهم یکدیگر را خواهند خرید. با این کار، حق رای نیپون استیل در سومیتومو به ۴/۹‌درصد می‌رسد و حق رای سومیتومو در نیپون استیل به ۹/۹‌درصد افزایش خواهد یافت. این سیاست بین نیپون استیل و کوبه استیل هم اجرا خواهد شد و طرفین هر کدام ۱۵میلیارد ین سهم یکدیگر را تصاحب خواهند کرد. به این ترتیب این سه کارخانه در سیاست‌های اجرایی خود به‌خصوص در برنامه‌های بلند مدت‌، تکنولوژی‌، تامین مواد اولیه رابطه تنگاتنگی را دنبال خواهند کرد.

توقف صادرات میلگرد از تایوان

دولت تایوان از ۵‌مارس ۲۰۰۸، صادرات میلگرد و بیلت را به مدت ۳‌ماه ممنوع خواهد کرد. این سیاست برای ایجاد عرضه کافی به بازار داخلی اتخاذ شده است. از سوی دیگر، وزارت صنایع این کشور به دقت عرضه و تقاضای قراضه و تیرآهن ستونی را زیر نظر دارد تا در صورت نیاز، صادرات این دو کالا را نیز متوقف کند. البته واردات فولاد و قراضه همچنان آزاد خواهد ماند، اما از کارخانجات دولتی تولید‌کننده فولاد در این کشور خواسته شده است عرضه خود را به بازار داخلی با قیمت پایین حفظ کنند. رییس انجمن آهن و فولاد تایوان اظهار داشت که این سیاست بعید است نتیجه مورد نظر دولت را داشته باشد چرا که افزایش قیمت ها تابع روند جهانی است تا محدودیت عرضه در بازار داخلی. دولت به جای فشار آوردن بر شرکت‌های ساختمانی برای کنترل قیمت پروژه‌ها باید قیمت‌های بالاتر را برای پروژه‌ها قبول کند. رییس انجمن شرکت‌های ساختمانی تایوان هم اعلام کرد قیمت فولاد در ۶‌ماه دوم سال ۲۰۰۷ به میزان ۴۴‌درصد افزایش یافته است در حالی که در یک هفته اخیر به تنهایی ۱۸‌درصد دیگر بالا رفته است. او از دولت درخواست کرد علت این امر را جست‌وجو کند. محدودیت عرضه فولاد بیشتر از افزایش قیمت آن، شرکت‌های ساختمانی تایوان را دچار مشکل کرده است.