بازار در اقتصاد دولتی به صورت مصنوعی متعادل می‌شود

گروه بورس کالا : زهرا مسافر- در اقتصاد دولتی همه چیز یارانه‌ای و رانتی است، به همین علت تعادل بازار مصنوعی است.

علی‌اکبر هاشمیان دیروز در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه بحث اصلی نمایشگاه ارتباط بین سه رکن اساسی بازار سرمایه (خصوصی‌سازی، بورس و بانک) است، گفت: هم‌اکنون در سیستم پولی، پشتیبانی بازار براساس سیستم دولتی انجام می‌شود و تحقق خصوصی‌سازی سرمایه‌گذار بخش خصوصی به بسترهای متعددی نیاز دارد. وی آزادسازی، پشتیبانی و جانشینی دولتی و تسریع در امر سرمایه‌گذاری را از اصول ضروری برای تحقق برنامه‌های خصوصی‌سازی دانست و افزود: با وجود اینکه دو نهاد بانک و بورس در امر تامین مالی رقیب یکدیگر هستند، اما می‌توانند پشتیبان یکدیگر نیز باشند.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران تصریح کرد: در نظام دولتی همه چیز سوبسیدی و رانتی است و به همین علت تعادل بازار مصنوعی است و با هر اشتباه در تصمیم‌گیری، بازار با نوسان مواجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بازاری پایدار است که تعادل طبیعی در آن ایجاد شود، زیرا که در نظام دولتی همه چیز دستوری و سوبسیدی است و سرمایه‌گذاری‌ها واقعی نیست و عمده سرمایه‌گذاری‌ها با بهره پایین موجود است.

هاشمیان خاطرنشان کرد: وقتی در سیستم دولتی، نظام یارانه‌ای و دستوری حاکم باشد، این امر سبب خواهد شد تا سرمایه‌گذاری‌ها توجیه اقتصادی نداشته باشد.

وی گفت: موفقیت خصوصی‌سازی تجهیز سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با بازار سرمایه است به این ترتیب که بانک‌ها باید جانشین پشتیبان اعتباری دولت شده و بورس‌ها از طریق تضمین بازار و پوشش ریسک تامین مالی سریع را محقق سازند.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران افزود: در نظام دستوری سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تامین مالی باید تشریفات طولانی را طی کند در حالی که بورس‌ها سریع‌ترین راه برای تامین منابع مالی هستند و به عنوان مثال می‌توان از طریق قراردادهای سلف این امر را محقق کرد. وی افزود: بورس‌ها به صورت صد درصد، با سرعت، تامین مالی امنیت بازار را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم می‌کنند.

هاشمیان اظهار داشت: به طور کلی بانک‌ها از برگشت سرمایه خود نگرانی‌هایی زیادی دارند؛ اما برگشت سرمایه در بورس تضمین شده است. وی آزادسازی محصولات، پشتیبانی نهادهای تامین‌کننده مالی و تسریع به حضور بخش خصوصی را از سه شرط اساسی در فرآیند واگذاری‌ها اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با اشاره به نگرانی بانک‌ها مبنی‌بر عدم مصرف اعتبار و برگشت سرمایه، خاطرنشان کرد: اما در هر دو مورد ذکر شده، بورس‌ها می‌توانند پشتیبانی صد درصدی باشند.

مدیرعامل بورس کالا: «دنیای اقتصاد» حرف اول را می‌زند

دیروز در حاشیه چهارمین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و خصوصی‌سازی علی‌اکبر هاشمیان، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران به غرفه «دنیای اقتصاد» آمد و ضمن تقدیر از مدیران و اعضای هیات تحریریه در دفتر یادبود روزنامه نوشت: روزنامه دنیای اقتصاد، دنیای خبرهای اقتصادی است و نقش خود را بین روزنامه های اقتصادی کاملا باز کرده و حرف اول را می‌زند، آرزوی توفیق را برای همه دست‌اندرکاران آن روزنامه از خداوند متعال خواستارم.