بورس‌نیوز- اخیرا شرکت عظیم تولید‌کننده سنگ‌آهن در برزیل Vale، اعلام کرد که قیمت این محصول را برای ۶ مشتری بزرگ آسیایی خود به دنبال افزایش شدید تقاضای جهانی، افزایش خواهد داد.

Vale که بزرگ‌ترین تولید‌کننده سنگ‌آهن در جهان شناخته می‌شود با شرکت‌های تولید‌کننده فولاد ژاپنی Kobe Steel، JFE Steel، Nippon، Nisshin و Sumitomo و همچنین شرکت کره‌ای Posco پیرامون این افزایش قیمت، به توافق رسیده است. این اولین باری است که توافقی این گونه میان یک تولید‌کننده عمده سنگ‌آهن و شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده فولاد حاصل می‌شود.

Vale قیمت سنگ‌آهن معمول خود را ۶۵‌درصد و قیمت سنگ‌آهن با کیفیت بالای خود را تا ۷۱‌درصد افزایش خواهد داد. مسوولان این شرکت، اقدام در جهت افزایش قیمت را ادامه وضعیت سخت پیش روی بازار سنگ‌آهن در پاسخ به تقاضای شدید این ماه اولیه عنوان کرده‌اند.

این افزایش قیمت مسلما به نفع سایر تولید‌کنندگان بزرگ سنگ‌آهن همانند Rio Tinto و BHP نیز تمام خواهد شد. تقاضای شدید برای فولاد در سال‌های اخیر، قیمت این محصول را بالا برده است و همین امر نیز مسلما در بالا بردن قیمت سنگ‌آهن که اصلی ترین ماده اولیه تولید فولاد به حساب می‌آید، بسیار تاثیرگذار بوده است.

اخیرا نیز شرکت کانادایی Tec Cominco که یکی از تولید‌کنندگان اصلی روی، مس و ذغال سنگ در دنیا به حساب می‌آید، اعلام کرده است که قصد دارد در زمینه تولید سنگ‌آهن نیز به گسترش فعالیت‌های خود بپردازد.

سرمایه‌گذاران نیز در این باره معتقدند که هزینه‌های بالای مواد اولیه تولید فولاد همچون سنگ‌آهن و ذغال سنگ کاملا به مصرف‌کنندگان فولاد منتقل خواهد شد.

اعلام افزایش قیمت سنگ‌آهن از جانب شرکت Vale، زودتر از انتظار بازار رخ داده است و انتظار می‌رود که به تبع این امر، سایر تولید‌کنندگان سنگ‌آهن نیز قیمت‌های خود را زودتر از موعد مورد انتظار افزایش دهند.

Rio Tinto، دومین تولید‌کننده بزرگ سنگ‌آهن در جهان در تلاش است که قیمت‌های خود را برای فولاد سازان آسیایی بیش از رقیب خود افزایش دهد. در همین راستا، وزیر صنایع ژاپن نیز اعلام کرد احتمال دارد که افزایش قیمت سنگ‌آهن و دیگر مواد معدنی به وضعیت اقتصادی ژاپن لطمه بزند.

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران او با اشاره به قرارداد اخیر نیپون استیل با برزیل که طی آن، قیمت سنگ‌آهن ۶۵‌درصد افزایش داشته است، اظهار امیدواری کرد که صنایع بزرگ با مدیریت خود بتوانند افزایش قیمت کالاهای مصرفی را محدود نمایند. چرا که این امر می‌تواند رشد اقتصادی ژاپن را به خطر اندازد. او اعلام کرد که دولت ژاپن، دیپلماسی منابع معدنی را به طور فعال دنبال می‌کند تا امنیت عرضه مواد مورد نیاز صنایع ژاپن با اطمینان ادامه داشته باشد.