گروه بورس کالا- قیمت مس در مبادلات هفته گذشته در بورس فلزات لندن بیشترین میزان افزایش هفتگی خود را در 9ماهه اخیر پشت سر گذاشته است که کارشناسان دلائل متعددی را از جمله کاهش تولید مس از جانب کودلکو (Codelco)، بزرگ‌ترین تولید‌کننده این فلز در جهان و همچنین کم شدن تولید از جانب چین، برای این دیدار مطرح می‌کنند.
به گزارش نشریات شیلی، تولید شرکت کودلکو Codelco در سال ۲۰۰۷ به میزان ۳/۵‌درصد کاهش داشته است که در این میزان بیشترین افت تولید این شرکت از سال ۱۹۹۱ تاکنون به حساب می‌آید.

پس از شوکی که از این خبر بر معاملات مس وارد آمد، خبر دیگری نیز این بازار را تحت تاثیر خود قرار داد. مسوولان شرکت جیانگ‌زی Jiangxi Copper، دومین تولید‌کننده بزرگ مس نیز در چین اعلام کردند که پس از وقوع توفان در این اتفاق کشور، میزان تولید کوره ذوب این شرکت 60 تا 70‌درصد از میزان عادی خود کمتر شده است.
این اتفاق باعث شد تا قیمت مس در معاملات اواسط روز جمعه با ۱۲۰‌دلار (۷/۱‌درصد) افزایش به ۷۶۷۰‌دلار در هر تن در بازار لندن برسد. قیمت این فلز در روز جمعه حتی تا ۷هزار و ۷۱۹دلار در هر تن نیز رسید که بیشترین میزان از اول نوامبر سال گذشته تاکنون به حساب می‌آید. قیمت مس در این هفته ۱/۶‌درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش هفتگی از ۴ می ‌سال ۲۰۰۷ تا امروز به حساب می‌آید.
در بخش Comex بازار کالایی نیویورک نیز قیمت معاملات آتی مس برای تحویل در ماه مارس با 6/2‌درصد افزایش به 48/3‌دلار در هر پوند رسید.
قیمت مس در بازار لندن در سال جاری در حدود ۱۵‌درصد رشد داشته است، اما شاخص UBS موسسه بلومبرگ که برای ۲۶ قلم از مواد خام صنعتی محاسبه می‌شود، در همین مدت تنها ۶/۶‌درصد افزایش یافته است.
میزان ذخایر این فلز نیز در بورس فلزات لندن به کمتر از 167‌هزار تن رسید که از 30 اکتبر 2007 تاکنون بی‌سابقه بوده است. میزان ذخایر مس در این بازار در سال جاری نیز در حدود 16‌درصد کاهش یافته است و این در حالی است که ذخایر سایر فلزات معامله شده در بازار لندن در سال جاری افزایش یافته‌اند.
در همین حال بورس فلزات لندن نیز در گزارشی اعلام کرد که طی هفته‌های آینده ۲۵درصد از حجم عرضه مس کاسته خواهد شد. این در حالی است که ذخایر انباری مس در سال جاری ۱۴درصد کاهش یافته‌اند.
جرارد بورگ، متخصص اقتصاد مواد معدنی و انرژی در شرکت بانک ملی استرالیا نیز در ملبورن طی یک نامه اینترنتی گفت: «در حال حاضر معلوم شده است که انتظارات مبنی‌بر روبه‌رو شدن بازارهای مس در سال 2008 با مازاد، بی‌اساس بوده‌اند. ظاهرا مصرف‌کنندگان اکنون در حال ذخیره کردن این فلز برای نیازهای احتمالی آینده خود می‌باشند.»
مس در سال جاری با ۱۴درصد رشد قیمت، ششمین سال رونق خود را آغاز کرد. رشد قیمتی که سودهای سرشاری را نصیب شرکت‌های معدنکاری بزرگی از قبیل بزرگ‌ترین آنها یعنی بی‌اچ‌پی بیلیتون کرده است. این فلز برای تولید سیم و لوله به کار می‌رود. بورگ گفت: «کمبود برق در چین به عاملی کلیدی در بازارهای فلزات تبدیل می‌شود. کارخانه‌های ذوب مس چین بعضا دست از تولید شسته‌اند و هیچ هم معلوم نیست که مجددا در چه زمانی آغاز به کار خواهند کرد.»این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد مصرف مس چین احتمالا در فصل اول سال جاری ۱۱درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به ۱۲۸میلیون تن خواهد رسید که در زمانی که بازار این فلز با کاهش تقاضا از سوی ایالات‌متحده روبه‌رو است باعث رشد قیمت‌ها خواهد شد. موجودی انباری کره جنوبی نیز که نزدیک‌ترین جایگاه انباری بورس فلزات لندن به چین محسوب می‌شود در سال جاری ۳۶درصد سقوط کرده است. ضمن آنکه میزان ذخایر انبارهای ایالات‌متحده، دومین مصرف‌کننده مس در جهان، در پی کاهش ۱۸درصدی در سال ۲۰۰۷، در سال جاری نیز ۳/۷درصد تنزل یافته است.