گروه بورس کالا- زهرا مسافر: وزارت صنایع و معادن با استفاده از حساب ذخیره ارزی شمش مورد نیاز فولادسازان را تامین خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات اصلی فولادسازان بخش‌خصوصی و دولتی کمبود مواداولیه شمش فولاد در کشور است، به گونه‌ای که این امر بسیاری از کارخانه‌های بخش‌خصوصی و برخی تولیدکنندگان دولتی را با وضعیت بحرانی مواجه کرده است. خرید شمش فولاد به میزان مورد نیاز برای تولیدکنندگان داخلی طی قرارداد بلندمدت به علت کمبود نقدینگی امکان‌پذیر نیست و اغلب شمش فولاد را به صورت قراردادهای کوتاه‌مدت و حتی روزانه خریداری می‌کنند که این امر تا حدودی فرآیند تولید آنها را با مشکل مواجه کرده است.

بسیاری از فولادسازان بخش‌خصوصی معتقدند دولت نیمی از واردات مقاطع فولادی برای وزارتخانه‌های (مسکن،نفت، راه و ترابری، نیرو و آموزش و پرورش) را به واردات شمش فولاد برای کارخانه‌های بخش‌خصوصی اختصاص دهد.

یکی از تولیدکنندگان بخش‌خصوصی معتقد است: دولت به جای واردات نارنگی، پرتقال و موز به منظور تامین کمبود داخل آهن وارد کند تا در فصل پرتقاضا از تورم قیمت مقاطع فولادی در کشور کاسته شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: طی مذاکرات حدود یک ماه گذشته قرار شد که وزارت صنایع و معادن مبلغی از حساب ذخیره ارزی برای خرید شمش مورد نیاز کارخانه اختصاص دهد.

تقی بهرامی افزود: براساس این مذاکره قرار شد تا مبلغی برای خرید معادل یک سال مواداولیه کارخانه‌های تولیدکننده فولاد از حساب ذخیره ارزی پرداخت شود که تاکنون این امر محقق نشده‌است.

وی تصریح کرد: چنانچه وزارت صنایع و معادن نسبت به این امر اقدام کند فولادسازان بخش‌خصوصی مشکلی برای تامین مواداولیه خود نخواهند داشت و این امر به افزایش تولید نیز منجر خواهد شد.