رکورد معاملات بورس کالا شکسته شد

بیتا احمدی

روز یکشنبه تالار بورس کالایی بیش از هر روز دیگری شاهد حضور مشتریان و متقاضیان انواع ورق گرم و سرد و محصولات مس و آلومینیوم در پشت شیشه‌های تالار برای ارائه سفارش به کارگزاران بود. شاید این ازدحام به دلیل عدم عرضه فولاد مبارکه اصفهان در هفته گذشته و تعطیلی روز دوشنبه به دلیل جشن ۲۲ بهمن بود که سبب کشاندن متقاضیان کالا به تالار بود.

زیرا عرضه‌های این شرکت قرار بود در روز یکشنبه و در جلسه معاملاتی گروه فولاد و بعد از به روی رینگ آمدن محصول ذوب‌آهن اصفهان وارد رینگ مبادلاتی شود.

به هر حال در این روز به دلیل عرضه‌های موفق محصولات ملی مس، فولاد مبارکه اصفهان و همچنین شمش‌های آلومینیوم ایرالکو و المهدی دست به دست هم داد تا رکورد تازه‌ای به ثمر بنشیند و ارزش معاملات به ۲ تریلیون و ۱۰۰میلیارد ریال بالغ شد که این رقم از زمان تشکیل این بورس تاکنون بی‌سابقه است.

طی مبادلات محصولات فولاد مبارکه اصفهان به جز ورق قلع اندود که در زمان رقابت کشف نرخ شده و افزایش قیمت داشت. مابقی کالاهای این شرکت بدون افزایش نرخ معامله شد و بدین ترتیب تنشی در بازار این محصولات در جلسه معاملاتی این شرکت به وجود نیامد.

ذوب‌آهن اصفهان که هر هفته در این روز عرضه‌های سنگینی داشت تنها با سبد تیرآهن ۱۴ - ۱۶ و ۱۸ به روی رینگ آمد و ۱۴هزار و ۷۴۰ تن از این کالا با قیمت هر کیلو ۷هزار و ۸۷۵ ریال را به فروش رسانید.

در جلسه معاملاتی گروه مس، قیمت محصولات ملی مس با ۲درصد افزایش نرخ نسبت به هفته گذشته مورد مبادله قرار گرفت. به طوری که قیمت مس مفتول ملی مس که هفته گذشته ۶۹هزار و ۲۳۷ ریال بود با ۲۱۲۷ ریال افزایش با نرخ هر کیلو ۷۱هزار و ۳۶۴ ریال ۲هزار و ۷۴۰ تن از این کالا به فروش رفت.

مس کاتد نیز هفته گذشته با نرخ ۶۷هزار و ۳۶۵ ریال معامله شد اما این هفته با نرخ هر کیلو ۶۹هزار و ۴۸۱ ریال، ۲هزار و ۲۲۰ تن معامله شد.

در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم، ایرالکو ۳هزار تن از شمش خالص ۱۰۰۰P را با نرخ هر کیلو ۲۶هزار و ۴۰۰ ریال عرضه کرد که نسبت به هفته گذشته ۵۴۰ ریال (۵۴ تومان) افزایش داشت، ناظر بازار برای این که بازار این کالا متشنج نشود این پرسش را مطرح کرد که چرا در حالی که هفته پیش با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۸۷۴ ریال این کالا معامله شده است در این هفته با ۲درصد افزایش قیمت خواهان به فروش رسیدن این کالا هستند.

در نهایت به دلیل این که مشتریان این کالا بالاترین نرخی که برای این محصول حاضر به پرداخت بودند ۲۶هزار و ۱۰۰ ریال بود.

با مذاکرات انجام شده در نهایت شرکت نرخ را پایین آورد و با نرخ هر کیلو ۲۶هزار و ۱۵۰ ریال دادوستد شد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از بورس کالا، سبد تیرآهن ۱۴-۱۶ و ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان ۱۴هزار و ۷۴۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۸۷۵ ریال برای سلف ۲۹ اسفند ماه به فروش رفت.

ورق گرم C فولاد مبارکه ۱۱۳هزار و ۳۹۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۳۱ ریال عرضه شد که با همین نرخ نیز مبادله شد.

ورق سرد B فولاد مبارکه اصفهان برای سلف ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۸۷، ۳۹هزار و ۱۲۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۳۲۶ ریال عرضه و همین مقدار کالا با نرخ پیشنهادی عرضه کننده خریداری شد.

ورق گالوانیزه G فولاد مبارکه اصفهان ۸هزار و ۷۸۰ تن با نرخ هر کیلو ۹هزار و ۲۴۶ ریال برای سلف ۳۱ فروردین ماه عرضه و با نرخ هر کیلو ۹هزار و ۲۴۶ ریال دادوستد شد.

ورق قلع اندود فولاد مبارکه اصفهان ۳هزار و ۹۵۰ تن با نرخ هر کیلو ۱۰هزار و ۳۰۰ ریال به روی رینگ آمد که با نرخ هر کیلو ۱۰هزار و ۳۰۰ ریال مورد معامله قرار گرفت.

ورق گرم C فولاد مبارکه اصفهان ۴۴هزار تن برای سلف ۳۱ اردیبهشت ماه عرضه و با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۳۱ ریال به فروش رفت.

ورق سرد B فولاد مبارکه اصفهان یک هزار و ۶۰۰ تن برای ۳۱ اردیبهشت ماه با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۳۲۶ ریال دادوستد شد.

ورق قلع اندود فولاد مبارکه اصفهان ۳۰۰ تن برای سلف ۳۱ اردیبهشت ماه در زمان رقابت با نرخ متوسط کیلویی ۱۱هزار و ۶۵ ریال به فروش رسید.

ورق گالوانیزه G فولاد مبارکه نیز یک هزار و ۱۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۹هزار و ۲۴۶ ریال به فروش رفت که البته ۶۶۰تن از این کالا دادوستد شد.

سر ورق فولاد مبارکه ۲هزار تن نقدی با نرخ هر کیلو ۵هزار و ۲۵۰ ریال عرضه و دادوستد شد.

تختال نازک برگشتی از نورد فولاد مبارکه یک هزار و ۲۰۰ تن نقدی با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۴۱۹ ریال خریداری شد.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴ فولاد آذربایجان برای سلف ۲۹ اسفند ماه ۳هزار تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۶۴ ریال به فروش رفت.

در مجموع ۲۳۵هزار و ۳۸۰ تن فولاد عرضه و ۲۳۲هزار و ۷۴۰ تن آن به ارزش یک تریلیون و ۷۰۸میلیارد و ۹۲۱میلیون و ۹۵۰هزار ریال دادوستد شد.

در جلسه معاملاتی گروه مس، مس کاتد ملی مس ۲هزار و ۲۲۰ تن نقدی با نرخ هر کیلو ۶۹هزار و ۴۸۱ ریال معامله شد.

مس مفتول شرکت ملی مس ۲هزار و ۷۴۰ تن نقدی با نرخ هر کیلو ۷۱هزار و ۳۶۴ ریال مورد مبادله قرار گرفت.

مس اسلب ملی مس ۱۸۰ تن با نرخ هر کیلو ۷۱هزار و ۳۶۴ ریال نقدا به فروش رفت و مس مفتول mmا۸ دنیای مس ۶۰ تن عرضه و ۲۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۷۱هزار و ۵۱۴ ریال نقدی دادوستد شد.