ایران سینا - پیش بینی می‌شود افزایش قیمت کلاف گرم تایلند هم برای مشتریان داخلی و هم خارجی ادامه داشته باشد که این مورد عمدتا به دلیل افزایش چشمگیر هزینه تولید است. اما تقاضای بازارهای خارجی (مثلا اروپا، خاورمیانه و آفریقا) متوسط است و با نزدیک شدن به سال نو در این کشور خرید در بازار داخلی کاهش یافته است. در ماه گذشته قیمت پایه کلاف گرم ۲ میلیمتری برای بازار داخلی به ۷۹۰ تا ۸۲۰ دلار/تن تحویل در کارخانه افزایش یافت (۷درصد مالیات بر ارزش افزوده شامل آن نیست). به علت کاهش ارزش دلار نسبت به پول تایلند، افزایش قیمت از لحاظ دلار بیشتر بوده و حدودا ۴۵ تا ۶۰ دلار/تن است. تعرفه ۵درصدی از ورود واردات ارزان‌تر تایلند جلوگیری می‌کند.

طی ماه گذشته قیمت صادرات کلاف تایلند به طور میانگین با ۸۰ دلار/تن افزایش به ۷۸۰ تا ۷۹۰ دلار/تن فوب رسید. بعضی فولادسازان سعی می‌کنند قیمت را به ۸۰۰ دلار/تن فوب افزایش دهند، اما مشتریان خارجی هنوز قیمت جدید را نپذیرفته‌اند.

رکود خرید در بازار فروآلیاژ ترکیه

طبق آخرین اطلاعات دریافتی، مشتریان فروآلیاژ در ترکیه هنوز به موجودی خود اتکا دارند و از خرید امتناع می‌کنند. این در حالی است که گاه گاهی دادوستدی انجام می‌شود؛ اما قیمت آن بسیار پایین‌تر از قیمت‌های پیشنهادی است. همچنین انتظار می‌رود در اوایل فوریه پاره‌ای از خریداران به بازار روی بیاورند. بنابراین فرصتی برای محصولات اوکراینی به وجود می‌آید.