تنگ شدن حلقه بر فولادسازان جهان

گروه بورس کالا - سعید پرآذران: ادوارد، تحلیل‌گر بازار اروپا پیش‌بینی کرده است که رشد قیمت فلزات در سال‌جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

این تحلیل‌گر بازار ارزیابی کرده است که قیمت کلاف و ورق‌‌های فولادی صادراتی ۲۲درصد، شمش فولاد ۱۱درصد و سنگ‌آهن دانه‌بندی یا ریزدانه ۱۱درصد رشد خواهد کرد. براساس گزارش‌های متال بیز تولید کنندگان کارخانه فولاد در سال ۲۰۰۸ به دلیل هزینه‌های هنگفت تولید مواد خام و تقاضای رو به پایین، با فشارهای مضاعف روبه‌رو خواهند شد.

اکثریت کارخانه‌های فولاد در جهت رسیدن به این افزایش سود در خصوص این صنعت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند.

Lehman Brother بر این باور است که در صورتی که کارخانه‌های فولاد بتوانند مواد خام خود را از قوه به فعل برسانند به زبان ساده‌تر یعنی مواد خام مورد نیاز خود را خودشان تولید کننده و به خود محوری برسند، می‌توان گفت به هدف نزدیک‌تر شده‌اند و شالوده و زیربنای آنها بهتر از کشورهای توسعه یافته خواهد بود و تحقق همین امر هم موجب می‌شود تقاضا به اوج خود برسد. یک تحلیل‌گر بازار در خصوص نقطه نظر فوق با سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هم‌نظر هستند و این سازمان در همین راستا عنوان کرده بود که رشد اقتصاد جهانی گرایش به افول داشته است.

اگرچه تقاضای فولاد در سرتاسر سال ۲۰۰۸ همچنان توسعه خواهد یافت ولی این مقدار توسعه در سال ۲۰۰۸ متاثر از رشد اقتصادی پایین و همچنین مشکلات سازه های مسکونی و ساخت‌وساز مسکن شده است که این امر باعث شده که تقاضا کاهش پیدا کند.

چنانچه تقاضا در این کالا به صورت قابل توجهی با تنزیل روبه‌رو شود، توسعه ظرفیت رو به رشد فولاد تاثیر فزاینده‌ای را بر‌قیمت فولاد خواهد گذاشت.

سازمان‌های وابسته به صنعت فولاد و فعالان امور در آمریکا معتقدند که هزینه‌های ساخت فولاد در این کشور در سال ۲۰۰۸ نسبت به سال ۲۰۰۷ افزایش و رشد چشمگیری را در بر خواهد داشت؛ چرا که این به دلیل افزایش قیمت‌های مواد خام این محصول است که موجب شده فشارهای مضاعفی را بر سازندگان این محصول تحمیل کنند.

فدراسیون فولاد در ژاپن این طور بیان می‌کند: افزایش هزینه‌های تولید فولاد به دلیل هزینه‌های بالا و بی‌وقفه حمل‌ونقل مواد خام است.