بورس‌نیوز- شرکت‌های تولیدکننده فولاد هند به اتفاق، قیمت محصول خود را ۱۲ /۵۱دلار تا ۹/۶۳دلار افزایش دادند. علت اصلی این امر، افزایش قیمت مواد اولیه تولید فولاد و به خصوص سنگ‌آهن و کک عنوان شده است.

سخنگوی Essar Steel در این زمینه با ضروری دانستن این افزایش، اعلام کرد که این شرکت قیمت تمام محصولات خود را ۷ تا ۸درصد افزایش داده است. مسوولان Tata Steel نیز از افزایش ۵۱ تا ۶۴دلاری محصولات خود خبر دادند. همچنین در خبرها شنیده می‌شود که شرکت SAIL نیز اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده است. با این وجود هنوز مسوولان شرکت این امر را تایید نکرده‌اند. سود SAIL در ماه سپتامبر به علت افزایش تولید و شدت گرفتن تقاضای داخلی برای فولاد به میزان ۳۲درصد رشد داشته است.

اما برای Tata Steel، روند سوددهی بدین‌گونه نبوده است.

شرکت برای خرید شرکت Coruc نزدیک به ۵/۷میلیارد دلار وام گرفته که با افزایش نرخ بهره و در عین حال کاهش اندکی در تولید این شرکت، تغییر خاصی در سوددهی شرکت حاصل نشده است.

افزایش قیمت مواد اولیه، در چند ماهه گذشته فشار هزینه‌ قابل‌توجهی را به شرکت‌های تولیدکننده فولاد هند وارد کرده است. این در حالی است که تقاضا برای فولاد در هند با در نظر گرفتن رشد اقتصادی ۹درصد در این کشور به میزان ۸درصد در سال افزایش می‌یابد. تولیدکنندگان فولاد این افزایش قیمت را برای پاسخگویی به تقاضای فولاد هند ضروری می‌دانند.

کارشناسان بر این باورند که احتمال دارد در پی افزایش قیمت محصولات فولادی، حاشیه سود این شرکت‌ها کمی افزایش یابد؛ اما این امر به معنای کسب سودهای هنگفت نیست. میزان تقاضا برای فولاد در هند، حداقل تا چند فصل آینده به قوت خود باقی خواهد ماند و تولیدکنندگان فولاد این کشور نیز برای پاسخگویی به این تقاضا با ظرفیت کامل خود در حال تولید هستند.

تنها خطر پیش روی شرکت‌های فولادی هند، می‌تواند کاهش قیمت جهانی این محصول باشد. تحلیل‌گران قیمت این فلز در چین را به دقت پیگیری می‌کنند؛ چرا که این کشور نزدیک به یک‌سوم تولید فولاد در جهان را در اختیار دارد.

چین از حیث میزان تولید فولاد، ظرفیتی بیش از ۱۰ برابر هند را دارا است.