8شرط برای شروع فعالیت کارگزاری‌ها

آزاده حسینی - ده کارگزاری جدید بورس کالا که در بورس و اوراق‌بهادار نیز تجربه فعالیت دارند، باید شروط سازمان بورس و اوراق‌بهادار را انجام داده و سپس مبادلات خود را آغاز کنند. خزلی خرازی، عضو هیات‌مدیره بورس کالای ایران و مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار برای آغاز به کار کارگزاران جدید، ۸شرط گذاشته و پس از اجرا و بازدید به کارگزاران اجازه کار خواهد داد.

وی ادامه داد: کارگزاری‌های جدید بورس کالا موظفند تا شروط بورس را پذیرفته، انجام داده و پس از آن مبادلات را آغاز کنند.

خرازی تاکید کرد: کارگزاری بانک کشاورزی نیز ضمن پذیرش شروط و انجام دادن کلیه آنها پس از بازدید سازمان اجازه فعالیت خود را در بورس کالا گرفته است.

وی ادامه داد: این شروط در تمامی بورس‌ها رعایت شده و به معنی مجوز کارگزاری نیست؛ بلکه کارگزاری‌های جدید پس از کسب مجوز از شورای بورس باید این شروط را که مقدمه‌ای برای آغاز کار آنها است، اجرا کنند.

وی افزود: این شروط شامل تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت کارگزاری، ایجاد بخش پذیرش سفارش‌های مشتریان در بخش‌ فلزی، تهیه دفتر مستقل یا تخصیص بخشی از دفتر فعلی خود تحت عنوان کارگزاری بورس کالا، استخدام و آموزش حداقل یک کارشناس برای بخش مزبور و ایجاد بخش مبادلات با حداقل یک کارشناس به عنوان مسوول مبادلات و یک کارشناس به عنوان معامله‌گر که باید حداقل نمایندگی رتبه یک و دو را داشته باشند. وی همچنین ادامه داد: آماده کردن امور مالی و سیستم حسابداری شرکت کارگزاری، تدوین رویه‌های دریافت و اجرای سفارش‌ها و ثبت و نگهداری حساب‌ها و تهیه فرم‌های لازم طبق دستورالعمل مصوب ۹/۲/۸۶ سازمان بورس و تجهیزات اداری مناسب برای شرکت در بخش فلزات و در پایان تامین شرایط پذیرش و عضویت در شرکت بورس کالای ایران و از جمله تضامین لازم برای شرکت بورس کالای ایران است که پس از اعلام شرکت کارگزاری مبنی بر اجرای تمامی شروط به بورس اوراق بهادار، سازمان از دفتر کارگزاری بازدید به عمل آورده و در صورت اجرای کلیه شروط، اجازه فعالیت را به دفتر کارگزاری مربوط می‌دهد.