سال ۲۰۰۸ باید سال رشدآور دیگری برای آمریکای لاتین باشد. سناریوی اقتصاد بین‌المللی مطلوبیت و به دلیل نسبت بالای رشد اقتصادی و مصرف فولاد در منطقه روند مثبتی در رشد مصرف فولاد داخلی وجود خواهد داشت. انتظار می‌رود که رشد اقتصادی در منطقه ۹/۴درصد باشد و در نتیجه مصرف فولاد آن احتمالا به ۶۴میلیون تن افزایش پیدا کند که ۸درصد بالاتر از مصرف ظاهری تخمین‌زده شده برای سال ۲۰۰۷ باشد.

افزایش قیمت پیش‌بینی شده برای مواد اولیه اصلی می‌بایستی مجددا جذابیت سرمایه‌گذاری‌های جدید و پروژه‌های فولادی در این منطقه را ارتقا بخشد چون دارای مزیت‌های نسبی مانند ذخایر مواد اولیه فراوان، دستیابی به منابع وسیع انرژی و نیروی کار ارزان در مقایسه با سایر مناطق جهان است.

طی چند سال گذشته صنعت فولاد آمریکای لاتین رشد چشمگیری داشته و در کنار آن یکی از بیشترین ادغام‌ها در جهان فولاد در این منطقه رخ داده است.

این احتمال وجود دارد که این روند امسال و سال‌های آتی به روند خود ادامه دهد و در نتیجه موجب تقویت بازار فولاد منطقه و افزایش تولید محصولات رقابتی گردد، پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید فولاد خام منطقه در سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۲۵میلیون تن در سال برسد.

چالش عمده برای صنعت فولاد آمریکای لاتین در سال جدید مساله حفاظت از محیط‌زیست و کاهش گازهای گلخانه‌ای است و ایجاد یک واکنش استراتژیک نسبت به افزایش سرسام‌آور صادرات چینی به منطقه است که می‌تواند اثرات جدی بر روی ثبات بازار فولاد منطقه بگذارد.

Guillermo Moreno

دبیرکل llaf (انجمن آهن و فولاد آمریکای لاتین)